03 PoD+STaWy RoZ+o”M+ieNia MoWy. Steven Pinker: Linguistics as a Window to Understanding the Brain

Steven Pinker: Linguistics as a Window to Understanding the Brain

Published on Oct 6, 2012

Steven Pinker – Psychologist, Cognitive Scientist, and Linguist at Harvard University

How did humans acquire language? In this lecture, best-selling author Steven Pinker introduces you to linguistics, the evolution of spoken language, and the debate over the existence of an innate universal grammar. He also explores why language is such a fundamental part of social relationships, human biology, and human evolution. Finally, Pinker touches on the wide variety of applications for linguistics, from improving how we teach reading and writing to how we interpret law, politics, and literature.

The Floating University
Originally released September, 2011.

…..

To jest bardzo ważny film! Proszę obejrzeć go bardzo dokładnie!

Postanowiłem upowszechnić go z tego względu, że porusza on wiele z podstawowych zagadnień, będących zupełnie kluczowymi dla zrozumienia zarówno tego, co chcę tu przekazać, jak i tego, co nazywam „oficjalnym językoznawstwem”, czy też „oficjalną etymologią” itp.

Proszę zapamiętać, że tu na https://skrbh.wordpress.com zajmować będziemy się głównie słowiańskim językoznawstwem, a to nie to samo,.. co zostanie wyjaśnione w kolejnych wpisach.

Tyle tytułem wstępu, a teraz pokrótce opiszę na co należy zwrócić szczególną uwagę, podczas oglądania tego filmu.

0,35  Język jest jedną z najważniejszych podstaw współczesnej nauki!!!

1,20 Tylko ludzie Mo”Wia”,.. czyli robią uporządkowany hałas (czyli DRGaNia)… który może być świadomie powielony („mowy zwierząt” pomijam),.. który nazywamy MoWa”… Dzieci, noworodki itp. rozumieją gramatykę podświadomie!

1,30 MoWa NIE JEST ZAPISEM TYCH DRGAŃ, DOKONANYM ZA POMOCĄ ZNaKo”W. MoWa to mowa, a jej Za+PiS,.. to tylko zapis dźwięków! Proszę o tym NIGDY NIE ZAPOMNIEĆ!!!

2,50 Istnieje obecnie około 6000 języków.  MoWa jest instynktem (za Darwinem), a nie np. jej Za+PiS… i ma to związek z dziećmi i nauczaniem ich języka matki… (a nie ojca!)…

3,30 Wytłumaczenie czym jest studiowanie języka

4,10 Język mówiony i język pisany TO NIE TO SAMO!!! Powstanie pisma, jako próby zapisu dźwięków wypowiadanych przez ludzi, za pomocą tzw. narządu mowy miało niby miejsce około 5000 lat temu (ale może jednak dużo wcześniej, patrz Vinca itp)

4,40 Wg oficjalnej wykładni około 3700 lat temu tzw. „Pra-Kananejczycy” wymyślili alfabet, czyli abecadło, itp,.. tyle tylko że… Aleph… to samogłoska… a w językach semickich nie zapisuje się samogłosek, czyż nie tak..?

30,00 Chomski wymyślił sobie uniwersalną gramatykę…

33,30 Zastawy dźwięków (phonology) są różne dla różnych języków!

36,00 Jak powstają dźwięki:

  • samogłoski – usta otwarte i język nie dotyka zębów (pytanie co z dźwiękiem i i J?!!)
  • spółgłoski – usta otwarte lub zamknięte,  język dotyka może dotykać zębów

 

 

5 uwag do wpisu “03 PoD+STaWy RoZ+o”M+ieNia MoWy. Steven Pinker: Linguistics as a Window to Understanding the Brain


  1. What is Linguistics?: Crash Course Linguistics #1
    210,266 views•Sep 11, 2020
    CrashCourse

    Language is everywhere. Linguistics is the study of language, but what does that even mean? In this episode of Crash Course Linguistics, we’ll begin talking about some of the features and levels of structure of language, and introduce some of the other topics we’ll be covering throughout this series.


    Morphology: Crash Course Linguistics #2
    130,204 views•Sep 18, 2020
    CrashCourse

    What even is a word? Well… linguists don’t really know! But that’s ok! When linguists want to get super specific, we don’t even talk about words, we talk about morphemes instead. In this episode of Crash Course Linguistics, we’re diving into the topic of morphology and what makes up these things we call words.


    Syntax 1 – Morphosyntax: Crash Course Linguistics #3
    83,283 views•Sep 25, 2020
    CrashCourse

    Grammar sometimes gets a bad reputation, but we’re actually doing grammar all the time! And we’re pretty good at it! In this episode of Crash Course Linguistics, we’ll begin our discussion of syntax by learning how we can take words and morphemes and turn them into sentences, questions, stories, and even videos like this!

    Polubienie


  2. Syntax 2 – Trees: Crash Course Linguistics #4
    68,408 views•Oct 2, 2020
    CrashCourse

    There are many theories of syntax and different ways to represent grammatical structures, but one of the simplest is tree structure diagrams! In this episode of Crash Course Linguistics, we’ll use tree structure diagrams to keep track of words and groups of words within sentences, and we’ll break down what roles different types of words and phrases play within a sentence.


    Semantics: Crash Course Linguistics #5
    81,873 views•Oct 9, 2020
    CrashCourse

    If you want to know what a word means, all you have to do is look it up in the dictionary, right? Actually, it’s a little more complicated than that. This episode of Crash Course Linguistics is all about semantics, or the area of linguistics concerned with meaning. We’ll learn about different types of semantic relationships, and how different languages define these relationships, as well as different approaches to semantics. And we’ll discover that the humble definition may be more complicated than we think.


    Pragmatics: Crash Course Linguistics #6
    66,029 views•Oct 16, 2020
    CrashCourse

    We don’t always say exactly what we mean, and yet we’re still pretty good at understanding each other. That’s because we don’t just use meaning to figure out what’s going on, we also use context. This episode of Crash Course Linguistics is all about pragmatics, the area of linguistics that deals with context. We’ll cover the four main assumptions we make about context in language, also known as Grice’s Maxims, as well as the ways that languages can use grammar to convey politeness, and the different types of conversational styles within and between languages.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.