kąt (1.2)
…..
W tym dwuczęściowym wpisie zebrałem Pra-Słowiańskie słowa, które odpowiadają postaciom i znaczeniom omówionym we wpisach 259, 258, 257, 256, 255, 254, itp. Pozostało mi jeszcze do omówienia Pra-Słowiańskie słowo šíp, co zrobię w kolejnych wpisach.
Oto wnioski, jakie wg Mię można wyciągnąć z tych danych:
-
Co innego znaczy „strzelać”, co innego znaczy „rzucać”, czy „skakać”, a co innego znaczy np. „kąt”, „podatek”, „skarb”, itd.
-
Pra-Słowiański Skot Kicał i Skakał sobie w ogrodzonym Kącie, czy innym Zakątku i nie trzeba było do niego Strzelać, żeby go mieć.
-
Postacie Pra-Słowiańskie są identyczne, jak postacie ofitzjalnie odtfoszonego tzw. PIE i… nie uległy żadnej tzw. satemizacji, palatalizacji, w przeciwieństwie do postaci indo-irańskich.
-
W j. słowiańskim nie ma śladu po zapożyczeniach od-irańskich, patrz: Proto-Indo-Aryan *ćáwdati, Proto-Indo-Iranian *čáwdati, Iranian *cáwdati (“to incite”), Persian چست (čost, “quick, active”), czy sanskryckie चोदति códati, itp.
-
Postacie indo-irańskie mają rzekomo pochodzić od Proto-Indo-European *(s)kewd– (“to throw, shoot, pursue, rush”),.. a powinny przecież pochodzić od czegoś, jak *(s)ḱewd–…
-
Skoro niby było / jest jak to twierdzi ofitzjalne jęsykosnaftzfo,.. no to gdzie podziały się ofitzjalna logika i tzw. miękkie *ḱ/K’, tak bardzo umiłowane przez allo-allo, w tym i przez S. Ambroziaka?!!
A teraz o rzekomej słowiańskości tzw. Wielkiego Stepu, o czym min. pisałem we wpisach 106, 105, 104, itd…
No dobrze, ale czy powyższe dane nie dowodzą, że tzw. Wielki Step był słowiański?
Wg Mię nie ma na to żadnych dowodów, ale można powiedzieć, że:
- był i jest on nadal Po-Pra-Słowiański,..
- ale tylko w jakiejś części, patrz wędrówki ludów około tzw. 2500 pne. i powstanie kultur archeologicznych, jak Sintashta-Petrovka, Andronovo, Srubnaya, czy mieszane kultury turkijskie, czy raczej tureckawate, itp.
- Wg Mię step był dokładnie taki sam jak dziś, czyli od zawsze i bezgranicznie mieszany i wstrząsany.
- Wschodnia iranizacja ludu skałkazkiego, jakim są obecni tzw. Osetyjczycy, nie jest dowodem na zapożyczenia od-irańskie, rzekomo odnajdywane w j. zachodnio-słowiańskich, patrz np. brak irańskiej Strzały / Z/S+TR”aL”y, itd.
- Brak jest jakichkolwiek dowodów na od-irańskie zapożyczenia kulturowe w kulturze Słowian zachodnich, wcześniejsze niż ew. przybycie po-sarmackich Piastów R1b i Polan Kijowskich na tereny Wielkopolski, patrz historia kejanidzka, itp.
- Najbardziej na zachód wysuniętym ośrodkiem skytyjskim jest gród w miejscowości Chotyniec na Podkarpaciu, patrz: „Na przełomie VII i VI w. p.n.e. Scytowie najechali ludy kultury łużyckiej żyjące między Odrą i Wisłą[11]. W 2016 roku w miejscowości Chotyniec na Podkarpaciu, odkryto grodzisko Scytów, które zbudowano w VIII wieku p.n.e. Obiekt o wymiarach 610 x 600 m był najdalej na zachód położonym punktem osadniczym ludu (być może Neurów) ze scytyjskiego kręgu kulturowego w Europie”[12][13][14][15].
A tak swoją drogą, to jak irańscy, czy inni stepowi najeźdźcy mieliby wtedy z Podkarpacia oddziaływać językowo i kulturalnie na ofitzjalnie wtedy jeszcze nie istniejących Słowian, patrz np. F. Curta i jego „słowiański, jako lingua franca kaganatu awarskiego”, hm?
Wyznaftzy twierdzeń dr Makucha, dr Jamroszko, czy inni allo-allo wszelkiej maści i płci, czy umiecie podważyć powyższe? Śmiało, brońcie swoich przeciw-logicznych i przeciw-słowiańskich, skytyjsko-sarmackich bajeczek!
…..
Do porównania Pra-Słowiańskie słowa odpowiadające:
Proto-Indo-European *strel-, *strēl-, *strēlā, from *ster- (“line, streak, stripe; jet, spurt; beam”)…
…..
Sterczeć / Z/S+TeR+C”e+C’
https://pl.wiktionary.org/wiki/stercze%C4%87
sterczeć (język polski)
- znaczenia:
czasownik
- (1.1) wystawać poza jakąś powierzchnię, stać na sztorc
- (1.2) pot. stać długo i bezczynnie
- (1.3) gwara więzienna stać
- odmiana:
- (1.1) koniugacja VIIb
forma liczba pojedyncza liczba mnoga 1. os. 2. os. 3. os. 1. os. 2. os. 3. os. bezokolicznik sterczeć czas teraźniejszy sterczę sterczysz sterczy sterczymy sterczycie sterczą czas przeszły m sterczałem sterczałeś sterczał sterczeliśmy sterczeliście sterczeli ż sterczałam sterczałaś sterczała sterczałyśmy sterczałyście sterczały n sterczałom sterczałoś sterczało tryb rozkazujący niech sterczę stercz niech sterczy sterczmy sterczcie niech sterczą pozostałe formy czas przyszły m będę sterczał,
będę sterczećbędziesz sterczał,
będziesz sterczećbędzie sterczał,
będzie sterczećbędziemy sterczeli,
będziemy sterczećbędziecie sterczeli,
będziecie sterczećbędą sterczeli,
będą sterczećż będę sterczała,
będę sterczećbędziesz sterczała,
będziesz sterczećbędzie sterczała,
będzie sterczećbędziemy sterczały,
będziemy sterczećbędziecie sterczały,
będziecie sterczećbędą sterczały,
będą sterczećn będę sterczało,
będę sterczećbędziesz sterczało,
będziesz sterczećbędzie sterczało,
będzie sterczećczas zaprzeszły m sterczałem był sterczałeś był sterczał był sterczeliśmy byli sterczeliście byli sterczeli byli ż sterczałam była sterczałaś była sterczała była sterczałyśmy były sterczałyście były sterczały były n sterczałom było sterczałoś było sterczało było forma bezosobowa czasu przeszłego sterczano tryb przypuszczający m sterczałbym,
byłbym sterczałsterczałbyś,
byłbyś sterczałsterczałby,
byłby sterczałsterczelibyśmy,
bylibyśmy sterczelisterczelibyście,
bylibyście sterczelisterczeliby,
byliby sterczeliż sterczałabym,
byłabym sterczałasterczałabyś,
byłabyś sterczałasterczałaby,
byłaby sterczałasterczałybyśmy,
byłybyśmy sterczałysterczałybyście,
byłybyście sterczałysterczałyby,
byłyby sterczałyn sterczałobym,
byłobym sterczałosterczałobyś,
byłobyś sterczałosterczałoby,
byłoby sterczałoimiesłów przymiotnikowy czynny m sterczący, niesterczący ż stercząca, niestercząca sterczące, niesterczące n sterczące, niesterczące imiesłów przysłówkowy współczesny stercząc, nie stercząc rzeczownik odczasownikowy sterczenie, niesterczenie
- przykłady:
- (1.1) Gdy sterczące widzę cycki / Wpadam w nastrój poetycki[1]
- (1.2) Czemu się tak spóźniasz? Sterczę już tutaj pół godziny!
- wyrazy pokrewne:
- rzecz. sterczenie n, stercz m, sterczyna ż
- przym. sterczący, sterczynowy
- tłumaczenia:(edytuj)
- (1.3) zobacz listę tłumaczeń w haśle: stać
- angielski: (1.1) stick out
- bułgarski: (1.1) стърча
- duński: (1.1) stikke ud
- niemiecki: (1.1) abstehen
- rosyjski: (1.1) торчать; (1.2) торчать
- ukraiński: (1.1) стирчати; (1.2) стирчати
- źródła:
- ↑ Fraszka Jana Sztaudyngera
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/stercze%C4%87
sterczeć
Polish
Etymology
From Proto-Slavic *(s)tъrčati.
Pronunciation
Verb
sterczeć impf
- (intransitive) to jut; to stick out; to protrude
- Synonym: wystawać
- (intransitive, colloquial) to hang around; to linger; to loiter (to stand about without any aim or purpose)
Conjugation
Derived terms
- (noun) stercz
Further reading
- sterczeć in Wielki słownik języka polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN
- sterczeć in Polish dictionaries at PWN
…..
https://pl.wiktionary.org/wiki/%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%B0%D1%82%D1%8C#ru
торчать (język rosyjski)
- transliteracja:
- torčatʹ
- wymowa:
-
- znaczenia:
czasownik nieprzechodni niedokonany (dk. brak)
- odmiana:
- (1.1) торча́ть; ter. lp торчу́, торчи́шь, торчи́т; lm торчи́м, торчи́те, торча́т; przesz. lp торча́л / торча́ла / торча́ло; lm торча́ли; rozk. lp торчи́; lm торчи́те
- synonimy:
- (1.1) топорщиться
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Slavic/(s)tъrčati.
…..
Inne Pra-Słowiańskie słowa zbudowane na rdzeniu Z/S+TR / TR:
Trzeć / TR”e+C’, Zetrzeć / Ze+TR”e+C’, Drzeć / DR”e+C’, Zedrzeć / DR”e+C’, Tarcza / TaR+C”a, Tarka / TaR+Ka, itp.
Stary / Z/S+TaRy, Starczy / Z/S+TaR+C”y, Starczyć / Z/S+TaR+C”y+C’, itp.
…..
Do porównania Pra-Słowiańskie słowa odpowiadające:
Proto-Indo-European *(s)kewd– (“to throw, shoot, pursue, rush”).
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/kydati
Reconstruction:Proto-Slavic/kydati
Proto-Slavic
Etymology
From Proto-Balto-Slavic *kūˀdā́ˀtei, from Proto-Indo-European *(s)kewd–. Cognate with Sanskrit चोदति (códati, “to impel”), Old Norse skjóta (“to shoot, to shove”), English shoot, perhaps Albanian hedh (“to throw”). Per Derksen, the lengthened root vowel reflects Winter’s law. Vasmer additionally includes Latvian kûdinât, kûdît (“to urge, to drive”), German hutzen (“to urge”), Sanskrit स्कुन्दते (skúndate, “to hurry”).
Verb
*kỳdati impf (perfective *kydnǫti)[1][2][3]
Inflection
Verbal noun | Infinitive | Supine | L-participle |
---|---|---|---|
*kydanьje | *kydati | *kydatъ | *kydalъ |
Participles | ||
---|---|---|
Tense | Past | Present |
Passive | *kydanъ | *kydajemъ |
Active | *kydavъ | *kydaję |
Aorist | Present | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | *kydaxъ | *kyda | *kyda | *kydajǫ | *kydaješi | *kydajetь |
Dual | *kydaxově | *kydasta | *kydaste | *kydajevě | *kydajeta | *kydajete |
Plural | *kydaxomъ | *kydaste | *kydašę | *kydajemъ | *kydajete | *kydajǫtь |
Imperfect | Imperative | |||||
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | *kydaaxъ | *kydaaše | *kydaaše | — | *kydaji | *kydaji |
Dual | *kydaaxově | *kydaašeta | *kydaašete | *kydajivě | *kydajita | — |
Plural | *kydaaxomъ | *kydaašete | *kydaaxǫ | *kydajimъ | *kydajite | — |
Related terms
Descendants
- East Slavic:
- South Slavic:
- West Slavic:
Further reading
- Vasmer, Max (1964–1973), “кида́ть”, in Etimologičeskij slovarʹ russkovo jazyka [Etymological Dictionary of the Russian Language] (in Russian), translated from German and supplemented by Oleg Trubačóv, Moscow: Progress
- Rix, Helmut, editor (2001) Lexikon der indogermanischen Verben [Lexicon of Indo-European Verbs] (in German), 2nd edition, Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, →ISBN, page 561
- Trubačóv, Oleg, editor (1987), “*kydati”, in Etimologičeskij slovarʹ slavjanskix jazykov [Etymological dictionary of Slavic languages] (in Russian), volume 13, Moscow: Nauka, page 252
References
- ^ Derksen, Rick (2008), “*kydati”, in Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 4), Leiden, Boston: Brill, →ISBN, page 264: “v. ‘throw, fling’”
- ^ Olander, Thomas (2001), “kydati: kydajǫ kydajetь”, in Common Slavic accentological word list, Copenhagen: Editiones Olander: “a kaste (PR 133; MP 22)”
- ^ Snoj, Marko (2016), “kídati”, in Slovenski etimološki slovar, Ljubljana: Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU, →ISBN: “*ky̋dati”
…..
https://en.wiktionary.org/w/index.php?title=kida%C4%87&action=edit&redlink=1
Wiktionary does not yet have an entry for kidać.
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Balto-Slavic/kūˀdā́ˀtei.
…..
Wykidajło / Wy+KiD+aJ+L”o
https://pl.wiktionary.org/wiki/wykidaj%C5%82o
wykidajło (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męskoosobowy
- (1.1) pot. pracownik pilnujący porządku w (często podrzędnym) lokalu rozrywkowym lub gastronomicznym
- (1.2) gw. wojsk. dowódca grupy spadochroniarzy przeznaczonej do zrzutu z samolotu[1]
- odmiana:
- (1.1)[2]
przypadek liczba pojedyncza liczba mnoga mianownik wykidajło wykidajłowie dopełniacz wykidajły wykidajłów celownik wykidajle wykidajłom biernik wykidajłę wykidajłów narzędnik wykidajłą wykidajłami miejscownik wykidajle wykidajłach wołacz wykidajło wykidajłowie depr. M. i W. lm: (te) wykidajła / wykidajły
- przykłady:
- (1.1) Zaczęli rozmawiać i rozmawiali tak do rana, wypijając jeden drink za drugim. Dziewczyna zdążyła się znudzić i wymknęła się z knajpy, ale żaden z panów tego nie zauważył. O świcie wyrzucili ich ochroniarze. Ponoć wysportowany McConaughey stanął w obronie Philipsa, którego jeden z wykidajłów potraktował bardzo brutalnie.[3]
- synonimy:
- (1.1) bramkarz, ochroniarz, selekcjoner
- tłumaczenia:(edytuj)
- angielski: (1.1) chucker-out, bouncer
- źródła:
- ↑ Ludwika Jochym-Kuszlikowa, Argotyzmy pochodzenia rosyjskiego we współczesnym języku polskim, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Folia 6 Studia Linguistica I (2002), rep.up.krakow.pl, data dostępu: 27-12-2019
- ↑ Skocz do:2,0 2,1
Hasło wykidajło w: Wielki słownik języka polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN.
- ↑ Cosmopolitan, nr 9, Warszawa, 1999 w: Korpus języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN.
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/wykidaj%C5%82o
wykidajło
Polish
Pronunciation
Noun
wykidajło m pers
- bouncer (member of security personnel)
Declension
singular | plural | |
---|---|---|
nominative | wykidajło | wykidajłowie/wykidajły/wykidajła |
genitive | wykidajły | wykidajłów |
dative | wykidajle | wykidajłom |
accusative | wykidajłę | wykidajłów |
instrumental | wykidajłą | wykidajłami |
locative | wykidajle | wykidajłach |
vocative | wykidajło | wykidajłowie/wykidajły/wykidajła |
…..
https://pl.wiktionary.org/wiki/%D0%BA%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D1%82%D1%8C
кидать (język rosyjski)
- transliteracja:
- kidatʹ
- wymowa:
-
- znaczenia:
czasownik przechodni niedokonany
- (1.1) rzucać
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/%D0%BA%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D1%82%D1%8C#Russian
кидать
Russian
Etymology
From Proto-Slavic *kydati.
Pronunciation
Verb
кида́ть • (kidátʹ) impf (perfective ки́нуть)
- to throw, to cast, to fling
- (colloquial) to abandon, to leave behind (somebody)
- (colloquial) to cheat, to swindle
Conjugation
imperfective aspect | ||
---|---|---|
infinitive | кида́ть kidátʹ |
|
participles | present tense | past tense |
active | кида́ющий kidájuščij |
кида́вший kidávšij |
passive | кида́емый kidájemyj |
— |
adverbial | кида́я kidája |
кида́в kidáv, кида́вши kidávši |
present tense | future tense | |
1st singular (я) | кида́ю kidáju |
бу́ду кида́ть búdu kidátʹ |
2nd singular (ты) | кида́ешь kidáješʹ |
бу́дешь кида́ть búdešʹ kidátʹ |
3rd singular (он/она́/оно́) | кида́ет kidájet |
бу́дет кида́ть búdet kidátʹ |
1st plural (мы) | кида́ем kidájem |
бу́дем кида́ть búdem kidátʹ |
2nd plural (вы) | кида́ете kidájete |
бу́дете кида́ть búdete kidátʹ |
3rd plural (они́) | кида́ют kidájut |
бу́дут кида́ть búdut kidátʹ |
imperative | singular | plural |
кида́й kidáj |
кида́йте kidájte |
|
past tense | singular | plural (мы/вы/они́) |
masculine (я/ты/он) | кида́л kidál |
кида́ли kidáli |
feminine (я/ты/она́) | кида́ла kidála |
|
neuter (оно́) | кида́ло kidálo |
Derived terms
- See ки́нуть (kínutʹ) for derived terms.
Related terms
- вы́кидыш (výkidyš)
- кида́ла (kidála)
- наки́дка (nakídka)
- откидно́й (otkidnój)
- прики́д (prikíd)
- прики́дка (prikídka)
- ски́дка (skídka)
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/kydn%C7%ABti
Reconstruction:Proto-Slavic/kydnǫti
Proto-Slavic
Etymology
From the root of *kydati + *-nǫti.
Verb
*kydnǫti pf (imperfective *kydati)[1]
Inflection
Verbal noun | Infinitive | Supine | L-participle |
---|---|---|---|
*kydnovenьje | *kydnǫti | *kydnǫtъ | *kydnǫlъ |
Participles | ||
---|---|---|
Tense | Past | Present |
Passive | *kydnovenъ | — |
Active | *kydnǫvъ | — |
Aorist | Present | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | *kydnǫxъ | *kydnǫ | *kydnǫ | *kydnǫ | *kydneši | *kydnetь |
Dual | *kydnǫxově | *kydnǫsta | *kydnǫste | *kydnevě | *kydneta | *kydnete |
Plural | *kydnǫxomъ | *kydnǫste | *kydnǫšę | *kydnemъ | *kydnete | *kydnǫtь |
Imperfect | Imperative | |||||
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | — | — | — | — | *kydni | *kydni |
Dual | — | — | — | *kydněvě | *kydněta | — |
Plural | — | — | — | *kydněmъ | *kydněte | — |
-
- Notes:
- In perfective verbs, present expresses future
Related terms
Descendants
- Church Slavonic: кынѫти (kynǫti)
- East Slavic:
- South Slavic:
- West Slavic:
Further reading
- Vasmer, Max (1964–1973), “кида́ть”, in Etimologičeskij slovarʹ russkovo jazyka [Etymological Dictionary of the Russian Language] (in Russian), translated from German and supplemented by Oleg Trubačóv, Moscow: Progress
- Rix, Helmut, editor (2001) Lexikon der indogermanischen Verben [Lexicon of Indo-European Verbs] (in German), 2nd edition, Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, →ISBN, page 560
- Trubačóv, Oleg, editor (1987), “*kydnǫti”, in Etimologičeskij slovarʹ slavjanskix jazykov [Etymological dictionary of Slavic languages] (in Russian), volume 13, Moscow: Nauka, page 253
References
- ^ Derksen, Rick (2008), “*kydnǫti”, in Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 4), Leiden, Boston: Brill, →ISBN, page 265: “v. ‘throw, fling’”
…..
https://pl.wiktionary.org/wiki/%D0%BA%D0%B8%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%8C
кинуть (język rosyjski)
- transliteracja:
- kinutʹ
- wymowa:
-
- znaczenia:
czasownik przechodni dokonany
- (1.1) rzucić
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/%D0%BA%D0%B8%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%8C#Russian
кинуть
Russian
Etymology
From Proto-Slavic *kydnǫti.
Pronunciation
Verb
ки́нуть • (kínutʹ) pf (imperfective кида́ть)
Conjugation
perfective aspect | ||
---|---|---|
infinitive | ки́нуть kínutʹ |
|
participles | present tense | past tense |
active | — | ки́нувший kínuvšij |
passive | — | ки́нутый kínutyj |
adverbial | — | ки́нув kínuv, ки́нувши kínuvši |
present tense | future tense | |
1st singular (я) | — | ки́ну kínu |
2nd singular (ты) | — | ки́нешь kínešʹ |
3rd singular (он/она́/оно́) | — | ки́нет kínet |
1st plural (мы) | — | ки́нем kínem |
2nd plural (вы) | — | ки́нете kínete |
3rd plural (они́) | — | ки́нут kínut |
imperative | singular | plural |
ки́нь kínʹ |
ки́ньте kínʹte |
|
past tense | singular | plural (мы/вы/они́) |
masculine (я/ты/он) | ки́нул kínul |
ки́нули kínuli |
feminine (я/ты/она́) | ки́нула kínula |
|
neuter (оно́) | ки́нуло kínulo |
imperfective
- кида́тся (kidátsja)
- вки́дывать (vkídyvatʹ)
- вски́дывать (vskídyvatʹ)
- вски́дываться (vskídyvatʹsja)
- выки́дывать (vykídyvatʹ)
- выки́дываться (vykídyvatʹsja)
- выпроки́дывать (vyprokídyvatʹ)
- выпроки́дываться (vyprokídyvatʹsja)
- доки́дывать (dokídyvatʹ)
- заки́дывать (zakídyvatʹ)
- заки́дываться (zakídyvatʹsja)
- запроки́дывать (zaprokídyvatʹ)
- запроки́дываться (zaprokídyvatʹsja)
- наки́дывать (nakídyvatʹ)
- наки́дываться (nakídyvatʹsja)
- обки́дывать (obkídyvatʹ)
- оки́дывать (okídyvatʹ)
- опроки́дывать (oprokídyvatʹ)
- опроки́дываться (oprokídyvatʹsja)
- отки́дывать (otkídyvatʹ)
- отки́дываться (otkídyvatʹsja)
- (no equivalent)
- переки́дывать (perekídyvatʹ)
- переки́дываться (perekídyvatʹsja)
- (no equivalent)
- подки́дывать (podkídyvatʹ)
- [кида́ть (kidátʹ)]
- покида́ть impf (pokidátʹ)
- (no equivalent)
- (no equivalent)
- прики́дывать (prikídyvatʹ)
- прики́дываться (prikídyvatʹsja)
- прокидывать (prokidyvatʹ)
- раски́дывать (raskídyvatʹ)
- раски́дываться (raskídyvatʹsja)
- ски́дывать (skídyvatʹ)
- ски́дываться (skídyvatʹsja)
perfective
- ки́нуться (kínutʹsja)
- вки́нуть (vkínutʹ), вкида́ть (vkidátʹ)
- вски́нуть (vskínutʹ)
- вски́нуться (vskínutʹsja)
- вы́кинуть (výkinutʹ), вы́кидать (výkidatʹ)
- вы́кинуться (výkinutʹsja)
- вы́прокинуть (výprokinutʹ)
- вы́прокинуться (výprokinutʹsja)
- доки́нуть (dokínutʹ), докида́ть (dokidátʹ)
- заки́нуть (zakínutʹ), закида́ть (zakidátʹ)
- заки́нуться (zakínutʹsja)
- запроки́нуть (zaprokínutʹ)
- запроки́нуться (zaprokínutʹsja)
- наки́нуть (nakínutʹ), накида́ть (nakidátʹ)
- наки́нуться (nakínutʹsja)
- обки́нуть (obkínutʹ), обкида́ть (obkidátʹ)
- оки́нуть (okínutʹ)
- опроки́нуть (oprokínutʹ)
- опроки́нуться (oprokínutʹsja)
- отки́нуть (otkínutʹ), откида́ть (otkidátʹ)
- отки́нуться (otkínutʹsja)
- перекида́ть (perekidátʹ)
- переки́нуть (perekínutʹ)
- переки́нуться (perekínutʹsja)
- повы́кинуть (povýkinutʹ)
- подки́нуть (podkínutʹ), подкида́ть (podkidátʹ)
- покида́ть pf (pokidátʹ)
- поки́нуть (pokínutʹ)
- пораски́нуть (poraskínutʹ), пораскида́ть (poraskidátʹ)
- пораски́нуться (poraskínutʹsja)
- прики́нуть (prikínutʹ), прикида́ть (prikidátʹ)
- прики́нуться (prikínutʹsja)
- проки́нуть (prokínutʹ), прокида́ть (prokidátʹ)
- раски́нуть (raskínutʹ), раскида́ть (raskidátʹ)
- раски́нуться (raskínutʹsja), раскида́ться (raskidátʹsja)
- ски́нуть (skínutʹ), скида́ть (skidátʹ)
- ски́нуться (skínutʹsja)
…..
https://en.wiktionary.org/w/index.php?title=kin%C4%85%C4%87&action=edit&redlink=1
Wiktionary does not yet have an entry for kinąć.
…..
Skinąć / Z/S+KiNa”+C’
https://sjp.pwn.pl/sjp/skinac;2521019.html
skinąć
«uczynić ruch głową lub ręką na znak czegoś»
…..
https://sjp.pl/skin%C4%85%C4%87
skinąć
poruszyć ręką lub głową, wyrażając coś, np. aprobatę, witając się lub żegnając; kiwnąć
…..
Skinienie / Z/S+KiNie+Nie
https://pl.wiktionary.org/wiki/skinienie
skinienie (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj nijaki
- związki frazeologiczne:
- być gotowym na każde czyjeś skinienie
…..
Do porównania Pra-Słowiańskie słowa odpowiadające:
Proto-Germanic *skutjaną, *skuttijaną (“to bar, bolt”), from Proto-Germanic *skuttą, *skuttjō (“bar, bolt, shed”), from Proto-Indo-European *(s)kewd– (“to drive, fall upon, rush”)
From Middle English schete; partly from Old English sċīete (“a sheet, a piece of linen cloth”); partly from Old English sċēata (“a corner, angle; the lower corner of a sail, sheet”); and Old English sċēat (“a corner, angle”); all from Proto-Germanic *skautijǭ, *skautaz (“corner, wedge, lap”), from Proto-Indo-European *(s)kewd– (“to throw, shoot, pursue, rush”).
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/skut%D1%8A
Reconstruction:Proto-Slavic/skutъ
Proto-Slavic
Etymology
Loanword from Gothic 𐍃𐌺𐌰𐌿𐍄𐍃 (skauts, “fringe”), cognate with Icelandic skaut, German Schoß, from Proto-Germanic *skautaz (“corner, wedge”), ultimately from Proto-Indo-European *(s)kewd– (“to shoot”). Similar to Albanian skutë (“apron”), Greek σκουτί (skoutí), Romanian scutec (“nappy”), which could be loanwords from Slavic or could reflect Ancient Greek σκῦτος (skûtos, “skin, hide”) (possibly via Latin scutica).
The secondary meaning piece of cloth, ribbon may have been influenced by native words such as Proto-Slavic *skutьlъ (“tiny, small”), Proto-Slavic *kutrъ (“little”) from Proto-Indo-European *(s)kewt– (“to shrink, to shove”), cognate with Persian کوتاه (kôtâh, “short”), Persian کوچک (kučak, “small”).
Noun
skutъ m
Declension
Singular | Dual | Plural | |
---|---|---|---|
Nominative | *skutъ | *skuta | *skuti |
Accusative | *skutъ | *skuta | *skuty |
Genitive | *skuta | *skutu | *skutъ |
Locative | *skutě | *skutu | *skutěxъ |
Dative | *skutu | *skutoma | *skutomъ |
Instrumental | *skutъmь, *skutomь* | *skutoma | *skuty |
Vocative | *skute | *skuta | *skuti |
Related terms
- *kydati (“to fling”)
- *kyda (“frost, rime”)
- *kutrę (“puppy, pinkie finger”)
- *skutьlъ (“pinkie finger”)
Derived terms
- *skutačь (“apron”)
Descendants
- East Slavic:
- South Slavic:
Further reading
- Vasmer, Max (1964–1973), “скут”, in Etimologičeskij slovarʹ russkovo jazyka [Etymological Dictionary of the Russian Language] (in Russian), translated from German and supplemented by Oleg Trubačóv, Moscow: Progress
- Račeva M., Todorov T., editors (2002), “скут”, in Български етимологичен речник [Bulgarian Etymological Dictionary] (in Bulgarian), volume 6, Sofia: Bulgarian Academy of Sciences, page 812
UWAGA!
Twierdzę, że poniższe dane zaprzeczają rzekomemu od-gockiemu zapożyczeniu, patrz: Loanword from Gothic 𐍃𐌺𐌰𐌿𐍄𐍃 (skauts, “fringe”)…
…..
Wiktionary does not yet have an entry for 𐍃𐌺𐌰𐌿𐍄𐍃.
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Slavic/skutьlъ.
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Slavic/kutrъ.
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Indo-European/(s)kewt-.
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/skut#Serbo-Croatian
skut
Serbo-Croatian
Etymology
From Proto-Slavic *skutъ.
Pronunciation
Noun
skȗt m (Cyrillic spelling ску̑т)
- skirt
- train (of a dress)
- (figuratively) shelter, care
Declension
singular | plural | |
---|---|---|
nominative | skȗt | skúti / skútovi |
genitive | skúta | skuta / skutova |
dative | skutu | skutima / skutovima |
accusative | skut | skute / skutove |
vocative | skute | skuti / skutovi |
locative | skutu | skutima / skutovima |
instrumental | skutom | skutima / skutovima |
References
- “skut” in Hrvatski jezični portal
…..
Skutek / Z/S+Ko’T+eK
https://pl.wiktionary.org/wiki/skutek
skutek (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męskorzeczowy
- odmiana:
- (1.1)
przypadek liczba pojedyncza liczba mnoga mianownik skutek skutki dopełniacz skutku[1] skutków celownik skutkowi skutkom biernik skutek skutki narzędnik skutkiem skutkami miejscownik skutku skutkach wołacz skutku skutki
- przykłady:
- (1.1) Najczęściej wymienianym skutkiem tej decyzji był wzrost przestępczości.
- (1.1) Adam nie uważał na lekcjach, czego skutkiem było niezaliczenie sprawdzianu.
- kolokacje:
- (1.1) doprowadzić do skutku • aż do skutku • skutek prawny • wskutek / na skutek • opłakany / katastrofalny skutek
- synonimy:
- (1.1) konsekwencja, wynik, następstwo, rezultat
- antonimy:
- (1.1) przyczyna
- wyrazy pokrewne:
- przym. skuteczny, skutkowy
- czas. skutkować
- przysł. skutecznie
- rzecz. skuteczność ż
- tłumaczenia:(edytuj)
- angielski: (1.1) result, effect
- esperanto: (1.1) efiko
- hiszpański: (1.1) efecto m, consecuencia ż, resultado m
- kataloński: (1.1) conseqüència ż
- niemiecki: (1.1) Ergebnis n, Folge ż, Wirkung ż, Ausgang m, Resultat n
- nowogrecki: (1.1) αποτέλεσμα n, συνέπεια ż
- rosyjski: (1.1) результат m, следствие n, последствие n
- szwedzki: (1.1) resultat n, utfall n, utslag n, effekt w, konsekvens w, följd w, påföljd w, verkan w
- ukraiński: (1.1) результат m, наслідок m
- włoski: (1.1) risultato m, seguito m
- źródła:
- ↑ Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Andrzej Markowski, s. 934, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, ISBN 83-0113111-X.
skutek (język czeski)
- wymowa:
-
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męski nieżywotny
- odmiana:
- (1.1)
przypadek liczba pojedyncza liczba mnoga mianownik skutek skutky dopełniacz skutku skutků celownik skutku skutkům biernik skutek skutky wołacz skutku skutky miejscownik skutku skutcích narzędnik skutkem skutky
- związki frazeologiczne:
- skutek utek
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/skutek
skutek
Czech
Pronunciation
Noun
skutek m
Related terms
Further reading
- skutek in Příruční slovník jazyka českého, 1935–1957
- skutek in Slovník spisovného jazyka českého, 1960–1971, 1989
Polish
Pronunciation
Noun
skutek m inan
Declension
Synonyms
- (effect): efekt
- (result): rezultat, wynik
- (consequence): konsekwencja
Derived terms
- (adjectives) skuteczny, skutkowy
- (verbs) skutkować, uskutecznić
Further reading
- skutek in Polish dictionaries at PWN
…..
Przykład Pra-Słowiańskich słów zbudowanych na rdzeniu KC:
Kuć / Ko’C’, Skuć / Z/S+Ko’C’, Zakuć / Za+Ko’C’, Kuc / Ko’C, Kucyk / Ko’C+yK, Kucać / Ko’C+aC’, itp.
Przy okazji widzisz oboczność Pra-Słowiańskich rdzeni i słów, patrz: Kącina / Ka”C+iNa, Kucza / Ko’C”a , Kąt / Ka”T?
…..
https://pl.wikisource.org/wiki/S%C5%82ownik_etymologiczny_j%C4%99zyka_polskiego/gontyna
Słownik etymologiczny języka polskiego/gontyna
gontyna, niefortunnie zmyślony wyraz modernistów naszych dla ‘świątyni pogańskiej’, przeniesiony z Pomorza (w Stettin-Szczytnie było kilka kącin za misji Ottona z Bambergu 1125 r.) na nasze pogaństwo. Ależ zapiska o niej łacińska brzmi contina, więc nie od gontów, lecz od kący (kuczy) przezwana, najzwyklejszą dla domostwa wszelkiego (serb. kuća) nazwą; p. kąt i kucza. Poprawnie po polsku brzmiałoby kącina; należy więc gontyna do tej pseudosłowiańszczyzny, co i witeziowie i chramy (po polsku: wiciędzy i chromy!).
…..
https://pl.wikipedia.org/wiki/Chram
Chram (także kącina, kupiszta; neologizmy: kontyna, gontyna) – typ budowli sakralnej w religii Słowian. Miejsce spotkań, modlitw, nabożeństw i wróżb, którego rolę pierwotnie pełniły poświęcone kultowi drzew oraz sił przyrody gaje – słowiańskie odpowiedniki świętych gajów w innych kulturach. (…)
…..
Kącina / Ka”C+iNa
kącina
świątynia pogańska u dawnych Prusów, Słowian i Litwinów; gontyna, kontyna
~gosc # 2018-05-04chram, gontyna, kontyna, kącina, kupiszta, kupiszcza, kapiszcze świątynia / sanktuarium (święte miejsce) Słowian
~gosc # 2018-05-04„(…) w wypadku wyrazu kącina, którego należy wyprowadzać od znajdujących się w niemal każdym budynku kątów. (…) Niewykluczone jednak też, że etymologicznie kącina była po prostu przytulnym kątem dla bogów. ” (https://www.slawoslaw.pl/chramy-kaciny-kupiszcza-budowle-sakralne-slowian/)
…..
Kucza / Ko’C”a
https://pl.wikisource.org/wiki/S%C5%82ownik_etymologiczny_j%C4%99zyka_polskiego/kucza
Słownik etymologiczny języka polskiego/kucza
kucza, kuczka, ‚buda kramna’, ‚jatka’, także ‚namiot, szałas’, zapisane już w 14. wieku w poznańskiej rocie sądowej, więc nie z rus. kucza, cerk. kąszta, serb. kuća, ‚dom’, wzięte; kąszta byłaby u nas *kąca, albo kuca, przenigdy kucza; kuczek, ‚kupa zboża’, ‚gromada ludzi’, kuczeć, ‚siedzieć w kuczki, skulony’, kucznąć, przykucznąć (powszechniej w postaci »mazurskiej«: kucnąć, przykucnąć); kuczyć, kuczy mi się, ‚ckliwo, przykro mi’; tu i żydowskie »święto kuczek«, ‚szałasów’. Wszystko należy do prasłowa kucza, ‚kupa’ (od kuk, ‚skrzywiony’, rus. kuka, ‚pięść’, czes. kucze, ‚stóg’, lit. kaukas, ‚narośl’, kaukara, ‚pagórek’, niem. hoch, ‚wysoki’, gockie hauhs)
…..
https://pl.wiktionary.org/wiki/kucza#pl
kucza (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj żeński
- (1.1) st.pol.[1] także gw. (Poznań, Chełm Lubelski, Zamość, Jarocin, Krosno, Pułtusk, Izbica, Krasnystaw i Krynica)[2] chata, szałas
- (1.2) gw. nadbużańska zagroda dla świń[3][2]
- (1.3) daw. gw. (Podlasie) tęsknota[2]
- synonimy:
- (1.1) kuczka
- uwagi:
- ↑ jeśli nie zaznaczono inaczej, jest to wersja odpowiadająca współczesnym standardom języka ogólnopolskiego
- źródła:
- ↑ Zenon Klemensiewicz, Historia języka polskiego, PWN, Warszawa 2002, s. 129.
- ↑ Skocz do:2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 Witold Doroszewski, Objaśnienia wyrazów i zwrotów, „Poradnik Językowy” nr 10/1954, s. 38.
- ↑ Władysław Migdał, Łukasz Migdał, Słownictwo gwarowe w hodowli zwierząt, „Wiadomości Zootechniczne”, r. XLVI, nr 3/2008, s. 58.
…..
Kąt / Ka”T
https://pl.wikisource.org/wiki/S%C5%82ownik_etymologiczny_j%C4%99zyka_polskiego/k%C4%85t
Słownik etymologiczny języka polskiego/kąt
kąt, kątowy, kątny, kątnica, pokątny, od pnia (s)kąt-, (s)kut-, p. kuty; znaczenie pierwotne w lit. kutis, ‘dół wyryty przez świnie’. U wszystkich Słowian to samo i tak samo; rus. czes. serb. kut (»do kąta«, używa się i o ‘połogu’), małorus. pokutje, ‘miejsce honorowe w izbie’; Pokucie; od kąta nazwana i kącina (»gontyna« naszych modernistów), ‘izba-bożnica’.
…..
https://pl.wiktionary.org/wiki/k%C4%85t
kąt (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męskorzeczowy
- (1.1) geom. część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi
- (1.2) przestrzeń w okolicy styku dwóch prostopadłych ścian
- (1.3) przen. mieszkanie
- (1.4) przen. punkt widzenia, aspekt
- (1.5) geom. pot. miara kąta (1.1)
- odmiana:
- (1.1–5)
przypadek liczba pojedyncza liczba mnoga mianownik kąt kąty dopełniacz kąta kątów celownik kątowi kątom biernik kąt kąty narzędnik kątem kątami miejscownik kącie kątach wołacz kącie kąty
- przykłady:
- (1.1) Kąt utworzony przez dwie półproste.
- (1.2) W kącie pokoju stał mały stolik.
- (1.3) Chciałabym wreszcie mieć swój własny kąt.
- (1.4) Sprawdziliśmy wszystkie urządzenia pod kątem bezpieczeństwa.
- (1.5) Jaki jest kąt między bokami kwadratu?
- kolokacje:
- (1.1,5) kąt ostry / kąt prosty / kąt rozwarty • kąt przyległy / przeciwległy • kąt wpisany / opisany • kąt wewnętrzny / zewnętrzny
- (1.2) kąt pokoju / sali • stać w kącie • ciemny kąt
- (1.3) własny kąt
- (1.4) kąt widzenia • pod kątem
- (1.5) kąt padania / nachylenia
- synonimy:
- (1.2) róg, narożnik
- (1.4) punkt widzenia
- związki frazeologiczne:
- cztery kąty, a piec piąty • biegać z kąta w kąt • co się mówi w kącie, wiedzą na całym horyzoncie
- tłumaczenia:(edytuj)
- angielski: (1.1) angle; (1.2) corner; (1.4) point of view
- arabski: (1.1) زاوية
- baskijski: (1.1) angelu
- białoruski: (1.1) вугал m; (1.2) вугал m; (1.3) вугал m, кут m
- chorwacki: (1.1) kut m; (1.2) kut m
- czeski: (1.1) úhel m
- dolnołużycki: (1.1) kut m
- duński: (1.1) vinkel w
- esperanto: (1.1) angulo; (1.2) angulo
- francuski: (1.1) angle m; (1.2) coin m; (1.4) angle visuel, point de vue
- gudźarati: (1.2) ખૂણો m (khūṇō)
- hiszpański: (1.1) ángulo m; (1.2) esquina ż; (1.3) rincón m; (1.4) perspectiva ż, punto de vista m; (1.5) ángulo m
- jidysz: (1.2) עק m (ek)
- łaciński: (1.1) angulus
- niemiecki: (1.1) Winkel m; (1.2) Ecke ż; (1.4) Gesichstswinkel m, Blickwinkel m
- rosyjski: (1.1) угол m
- rumuński: (1.1) unghi n
- slovio: (1.1) kut (кут)
- szwedzki: (1.1) vinkel w; (1.3) vrå w; (1.4) synvinkel w
- turecki: (1.1) açı
- tuvalu: (1.1) egikola
- tybetański: (1.2) ཁུག
- ukraiński: (1.1) кут m; (1.2) куток m; (1.3) куток m; (1.4) точка зору
- włoski: (1.1) angolo
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/k%C4%85t
kąt
Polish
Etymology
From Proto-Slavic *kǫtъ.
Pronunciation
Noun
kąt m inan (diminutive kącik)
- corner (space in the angle between converging lines or walls which meet in a point)
- (geometry) angle
Declension
Derived terms
Further reading
- kąt in Wielki słownik języka polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN
- kąt in Polish dictionaries at PWN
…..
Zakątek / Za+Ka”T+eK
https://pl.wiktionary.org/wiki/zak%C4%85tek
zakątek (język polski)
- znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męskorzeczowy
- odmiana:
- (1.1)
przypadek liczba pojedyncza liczba mnoga mianownik zakątek zakątki dopełniacz zakątka zakątków celownik zakątkowi zakątkom biernik zakątek zakątki narzędnik zakątkiem zakątkami miejscownik zakątku zakątkach wołacz zakątku zakątki
- tłumaczenia:(edytuj)
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/zak%C4%85tek
zakątek
Polish
Pronunciation
Noun
zakątek m inan
Declension
Further reading
- zakątek in Wielki słownik języka polskiego, Instytut Języka Polskiego PAN
- zakątek in Polish dictionaries at PWN
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/k%C7%ABt%D1%8A
Reconstruction:Proto-Slavic/kǫtъ
Proto-Slavic
Etymology
Per Derksen 2008, cognate with Lithuanian kam̃pas (“corner”), from Proto-Balto-Slavic *kampta.
Noun
Inflection
Related terms
Derived terms
Descendants
- East Slavic:
- South Slavic:
- West Slavic:
References
- ^ Derksen, Rick (2008), “*kǫ́tъ”, in Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 4), Leiden, Boston: Brill, →ISBN, page 244: “m. o (b) ‘corner’”
- ^ Olander, Thomas (2001), “kǫtъ kǫta”, in Common Slavic accentological word list, Copenhagen: Editiones Olander: “b corner, shelter (NA 102f.; SA 147; PR 134; RPT 85, 101)”
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/kampas#Lithuanian
kampas
Lithuanian
Etymology
Per Derksen 2008, from Proto-Balto-Slavic *kampta. Also compare Proto-Celtic *kantos (“corner”).
Pronunciation
Noun
kam̃pas m (plural kampaĩ) stress pattern 4
Declension
singular (vienaskaita) | plural (daugiskaita) | |
---|---|---|
nominative (vardininkas) | kam̃pas | kampaĩ |
genitive (kilmininkas) | kam̃po | kampų̃ |
dative (naudininkas) | kam̃pui | kampáms |
accusative (galininkas) | kam̃pą | kampùs |
instrumental (įnagininkas) | kampù | kampaĩs |
locative (vietininkas) | kampè | kampuosè |
vocative (šauksmininkas) | kam̃pe | kampaĩ |
Synonyms
Derived terms
(Nouns)
References
- ↑ Jump up to:1.0 1.1 “kampas” in Martsinkyavitshute, Victoria (1993), Hippocrene Concise Dictionary: Lithuanian-English/English-Lithuanian. New York: Hippocrene Books. →ISBN
UWAGA!
Proto-Celtic *kantos (“corner”), a także i Kant / KaNT pochodzą z tego samego źródła… co Pra-Słowiański Kąt / Ka”T!
…..
Wiktionary does not yet have a reconstruction page for Proto-Balto-Slavic/kampta.
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/k%C7%AB%C5%A5a
Reconstruction:Proto-Slavic/kǫťa
Proto-Slavic
Etymology
Of obscure origin. Usually listed as an exclusive South Slavic isogloss, with possible sporadic appearance in East Slavic, which is however disputed by Vasmer[1]. It may be a cognate of Sogdian 𐫞𐫗𐫕 (qnθ /kand/, “city”), Khotanese (kanthā, “city”) and Ossetian (Iron dialect) кӕнд (kænd, “building”).
Noun
*kǫťa f[2]
Declension
Singular | Dual | Plural | |
---|---|---|---|
Nominative | *kǫťa | *kǫťi | *kǫťę̇ |
Accusative | *kǫťǫ | *kǫťi | *kǫťę̇ |
Genitive | *kǫťę̇ | *kǫťu | *kǫťь |
Locative | *kǫťi | *kǫťu | *kǫťasъ, *kǫťaxъ* |
Dative | *kǫťi | *kǫťama | *kǫťamъ |
Instrumental | *kǫťejǫ, *kǫťǫ** | *kǫťama | *kǫťami |
Vocative | *kǫťe | *kǫťi | *kǫťę̇ |
** The second form occurs in languages that contract early across /j/ (e.g. Czech), while the first form occurs in languages that do not (e.g. Russian).
Descendants
- East Slavic:
- South Slavic:
- West Slavic:
Further reading
- Trubačóv, Oleg, editor (1985), “*kǫtja”, in Etimologičeskij slovarʹ slavjanskix jazykov [Etymological dictionary of Slavic languages] (in Russian), volume 12, Moscow: Nauka, page 70
- Bailey, H W (1979) Dictionary of Khotan Saka, Cambridge University Press, p. 51
References
- ^ https://lexicography.online/etymology/к/куча
- ^ Derksen, Rick (2008), “*kǫtja”, in Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 4), Leiden, Boston: Brill, →ISBN, page 244: “f. jā ‘hut’”
…..
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/k%C7%ABtati
Reconstruction:Proto-Slavic/kǫtati
Proto-Slavic
Etymology
Unclear. Per Vasmer, cognate with Old Prussian pokūnst (“to cover, to save”), pakūnst (“to store, to save”), kūnti, pokūnti (“(he) protects”).
Verb
Inflection
Verbal noun | Infinitive | Supine | L-participle |
---|---|---|---|
*kǫtanьje | *kǫtati | *kǫtatъ | *kǫtalъ |
Participles | ||
---|---|---|
Tense | Past | Present |
Passive | *kǫtanъ | *kǫtajemъ |
Active | *kǫtavъ | *kǫtaję |
Aorist | Present | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | *kǫtaxъ | *kǫta | *kǫta | *kǫtajǫ | *kǫtaješi | *kǫtajetь |
Dual | *kǫtaxově | *kǫtasta | *kǫtaste | *kǫtajevě | *kǫtajeta | *kǫtajete |
Plural | *kǫtaxomъ | *kǫtaste | *kǫtašę | *kǫtajemъ | *kǫtajete | *kǫtajǫtь |
Imperfect | Imperative | |||||
Person | 1st | 2nd | 3rd | 1st | 2nd | 3rd |
Singular | *kǫtaaxъ | *kǫtaaše | *kǫtaaše | — | *kǫtaji | *kǫtaji |
Dual | *kǫtaaxově | *kǫtaašeta | *kǫtaašete | *kǫtajivě | *kǫtajita | — |
Plural | *kǫtaaxomъ | *kǫtaašete | *kǫtaaxǫ | *kǫtajimъ | *kǫtajite | — |
Related terms
- *kǫťa (“hut”)
Descendants
- East Slavic:
- South Slavic:
Further reading
- Vasmer, Max (1964–1973), “ку́тать”, in Etimologičeskij slovarʹ russkovo jazyka [Etymological Dictionary of the Russian Language] (in Russian), translated from German and supplemented by Oleg Trubačóv, Moscow: Progress
- Trubačóv, Oleg, editor (1985), “*kǫtati”, in Etimologičeskij slovarʹ slavjanskix jazykov [Etymological dictionary of Slavic languages] (in Russian), volume 12, Moscow: Nauka, page 69
References
- ^ Derksen, Rick (2008), “*kǫtati”, in Etymological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 4), Leiden, Boston: Brill, →ISBN, page 244: “v. ‘muffle up, conceal’”
- ^ Olander, Thomas (2001), “kǫtati: kǫtajǫ kǫtajetь”, in Common Slavic accentological word list, Copenhagen: Editiones Olander: “a indhylle, gemme (PR 133)”
…..
Okuta / o+Ko’Ta
okuta
przybić do czegoś metalowe umocnienia; obić coś metalem
okryć starannie; owinąć, otulić
…..
Okutać / o+Ko’Ta+C’
https://sjp.pwn.pl/sjp/okutac-sie;2494976.html
okutać się
okutać się pot. «zawinąć, okryć szczelnie samego siebie»
…..
cdn.
Uwaga! Od wielu już tygodni mam tu atak spamu, nawet i 500 syfów dziennie. Spamu nie czytam, tylko w całości kasuję. Jak coś tam przypadkiem wpada to też znika…
PolubieniePolubienie
Early Rus Conquests: Viking Princes in Eastern Rome
151,278 views•Jul 9, 2020
Kings and Generals
PolubieniePolubienie
Chcesz pooglądać obrazki?
Z pracy Lary Cassidy z kol.
Tu mamy miejsca z I2. Wg naszych ostatnich ustalen – praSłowian.
Extended Data Fig. 7 Subclade distributions of Y chromosome haplogroup I2a1 in Ireland, Britain and Europe from the Mesolithic to the Bronze Age.
“Y haplogroups observed for Neolithic individuals (jittered) in Britain and Ireland. Shape indicates the approximate time period within the Neolithic (based on ref. 91), and colour indicates haplogroup and follows the same keys as in b–d. b–d, Approximately 94% of the British and Irish Neolithic samples belong to haplogroups I2a1b1 (45%), I2a1a1 (14%) and I2a1a2 (35%). Incidences (jittered) of these haplogroups in European individuals from the Mesolithic to the Bronze Age are shown for I2a1b1 (b), I2a1a1 (c) and I2a1a2 (d). Haplogroup colour keys are shown with respect to phylogenetic placement; those haplogroups observed within Britain and Ireland are shown in bold. European individuals who share an identical set of haplotypic mutations (for sites covered) to an Irish Neolithic individual are highlighted with a black outline in c (for I2a1a1) and d (for I2a1a2).”
PolubieniePolubienie
A tu są nasze ulubione paseczki. Na obr.a.
“ADMIXTURE plot (K = 14) for ancient Irish and British populations (first row), other ancient Eurasians (second and third rows) and global modern populations (fourth row). For components that reach their maximum in modern populations, the five individuals with highest values were selected for representation. If the majority of these individuals come from a single population the block is labelled as such; otherwise, it is labelled using the general geographic region from which these individuals originate. Three components reach their maximum in ancient populations, and we label these ‘European_HG’ (red), Early_Farmer (orange) and ‘Steppe’ (teal).”
Możemy sobie je omówić, jeśli chcesz.
PolubieniePolubienie
(…) Możemy sobie je omówić, jeśli chcesz. (…)
Proszę bardzo. Co to jest i skąd to masz? Już wiem, skąd to masz. Zatwierdzam komentarze od góry, stąd ta niewiedza. W kolorowankach nie ma nic o CWC, GAC, LBK, itp. Nie ma tam nic znad Wisły. Mylem siem?
PolubieniePolubienie
Ale sa inne fajne rzeczy.
Sporo Beduinów tu mieszkało. Znaczy się w Anatolii, Grecji, na Węgrzech i w LBK. (pytałeś o LBK) A w Hiszpanii prawie wcale.
CHG też miało ok. 25% beduinskiej domieszki. Eneolityczny Iran jeszcze więcej.
Rosyjskie i norweskie HGs miały sporo steppe domieszki. Również Szwedzi w późnym neolicie wyglądają na bardzo stepowych.
Ale nie rozumiem dlaczego sa 2 obrazki podpisane Steppe CA-EBA
Nie wiedziałam że CHG miało sporo Drawidian, jeśli dobrze rozumiem south Indian
Wyraźnie za mało Chukchi w HGs, żeby ich posądzać o PIE.
Najwięcej nowości dla mnie to chyba CHG.
Wg domieszek Cassidy ego składali się ze stepu, i nieco mniej Beduinów i Drawidów.
PolubieniePolubienie
Czyli jak zwykle wiemy nic…
PolubieniePolubienie
Ja wiem. Napisałam swój wniosek o CHG.
A co myślałeś że CHG to jakaś wyizolowna ludność koloru jasno brązowego żyjąca na Kaukazie od 50000 lat przed mezolitem?
Zawsze ludzie migrowali.
Zobacz na Iran EN. To czasy po Iran N. Tak?
Jeśli CHG było jak IranN (wiadomo z poprzednich prac) to Iran EN na tym obrazku różni się proporcjami od CHG.
To znaczy, że w czasach od neolitu do eneolitu ludność pochodzenia drawidyjsko – beduińskiego wyparła z Iranu ludność stepową.
Czy ktoś ci mówił wcześniej że w Iranie w neolicie dominowała ludność stepowa?
Albo że CHG miała składnik stepowy? A Cassidy to zobrazował.
Nie fajne?
„Ale nie rozumiem dlaczego sa 2 obrazki podpisane Steppe CA-EBA”
Za ten błąd korektor powinien wylecieć w kosmos. Co nie?
PolubieniePolubienie
I tak i nie i to do wszystkiego. Nie słyszałem nic o stepie w Iranie przed Ariami. Co do R2 i Drawidów, no to pisałem o tym z rok temu przy okazji rzekomego R1a z Ganj Dareh. Co do kolorków, no to widze mieszankę w CHG. A co powiesz na jednolicie ciemnopomarańczowe kolorki HG z Europy od Irlandii, po Łotwę?
PolubieniePolubienie
„A co powiesz na jednolicie ciemnopomarańczowe kolorki HG z Europy od Irlandii, po Łotwę?”
Ja to nazywam czerwonym.
A widziałeś odrobinkę Drawidian i east asian w iberian HGs?
Albo Norwegowie HG. Są takim pośrednim ludkiem między Łotyszami HG o Rosjanami HG.
Z Łotwy do Rosji było dalej niż z Norwegii.
A jakim językiem wg was mówiła Vilabruna? Zastanawiam się czy już po łotewsku, bo podobna do other HGs.
Co myślicie?
PolubieniePolubienie
Wg Roberta, jako WHG byli Pra-Słowianami…
PolubieniePolubienie
„Wg Roberta, jako WHG byli Pra-Słowianami…”
Generalnie tak, ale rozpiętość czasowa jest tak duża, że można sobie darować, ja tak przynajmniej mam, takie dywagacje.
Poza tym jest to np. w Anglii, Walii i Szkocji nie do udowodnienia, gdyż jak wiemy pierwotni WHG z hg.I zostali usunięci przez napływające (celtyckie?) R1b w całości. zaś potem ich język też został wyparrty przez język przybyły z zachodniej Danii.
Wychodzi też na to, że R1b zrobiło językowo coś podobnego na płw.Iberyjskim i we Francji, tylko, że później przeszli językową romanizację i stracili swój język.
Udało się za to GACkom dostarczyć język do czasów upadku Rzymu, zaś niemieckie działania okazały się skuteczne na połowie obszaru
PolubieniePolubienie
Czyli Pra-Słowiańśkie WHG / R1b z Villabruna zostało zniszczone przez Pra-Keltyckie EHG / R1b ze Stepu… Dramat! 🙂
PolubieniePolubienie
„Sporo Beduinów tu mieszkało. Znaczy się w Anatolii, Grecji, na Węgrzech i w LBK. (pytałeś o LBK) A w Hiszpanii prawie wcale.”
Odpowiada za to hg.J
https://pl.qwe.wiki/wiki/Haplogroup_J_(Y-DNA)
Czasami archeologiczne J spotyka się gdzieś zaskakująco na północy, gdzieś w Rosji.
hg.J jest przecież bratnią dla hg.I tylko, że gdy sie oni rozdzielali to nie było jeszcze na świecie R1a ani R1b, ani też podziały na R1 i drawidyjskie R2 ani nawet nie było podziału na R i syberyjskie Q
PolubieniePolubienie
http://rudaweb.pl/index.php/2020/06/05/odpowiedz-czesciowa/#comment-345156
LIPIEC 14, 2020
QUAHADI
Witam!
Sagg 2020 „Genetic ancestry changes in Stone to Bronze Age transition in the East European plain”
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.07.02.184507v1.full
Najstarszy R1a!!! związany z EHG ~11 tys lat BC (R1a5)
i cała ekipa R1a-Z93 ze wschodniego oddziału ceramiki sznurowej (tab.1 w powyższym opracowaniu, zaraz pod mapą):
„Następnie zwróciliśmy się do osobników kultury epoki brązu Fatyanovo i ustaliliśmy, że ich macierzyńskie (podklady mtDNA hg U5, U4, U2e, H, T, W, J, K, I i N1a) i ojcowskie (chrY hg R1a-M417) linie ( Tabela 1 , rysunek uzupełniający 5, dane uzupełniające 2) były charakterystyczne dla osób z CWC w innych krajach Europy 13 , 14 , 29 , 32 , 28 . Co ciekawe, u wszystkich osobników, dla których chrY hg można było określić z większą głębokością (n = 6), była to R1a2-Z93 ( tabela 1 , dane uzupełniające 2), linia obecnie rozprzestrzeniająca się w Azji Środkowej i Południowej, a nie R1a1 -Z283 linia, która jest powszechna w Europie 38 , 39 .”
pzdr
http://rudaweb.pl/index.php/2020/06/05/odpowiedz-czesciowa/#comment-345164
LIPIEC 15, 2020
QUAHADI
Saag 2020 to kolejny kawałek układanki (częściowa odpowiedź)
Świat się kręci wokół Sznurowców! 🙂
Cytuję za EastPole:
„Po gazecie Fatyanovo stało się jasne, że skoro wschodnie CWC było protoindo-irańskie, zachodnie CWC musiało być protosłowiańskie, na północy proto-bałtyckie. Jest to jedyny sposób z pewnym prawdopodobieństwem, inne historie są w tej chwili czystymi fantazjami.”
9 lipca 2020 o 04:44
https://eurogenes.blogspot.com/2020/07/fatyanovo-males-were-rich-in-y.html
Dodatkowo Saag mocno podkreśla brak związku z Jamowcami!
A pochodzenie to jak podkreśla Dawidzki w dyskusji pod opracowaniem:
„Ludzie Fatyanovo są w zasadzie identyczni z próbkami z głównej gromady Sintashta, więc powinieneś modelować ich pochodzenie jako coś w rodzaju Yamnaya / Globular Amphora, a ściślej jak wczesnego Corded Ware / Globular Amphora.”
To co dostają od GAC to pochodzenie od wczesnych europejskich rolników (EEF).
I po raz n-ty zamieszczę moje ulubione PCA:

http://rudaweb.pl/index.php/2020/06/05/odpowiedz-czesciowa/#comment-345169
LIPIEC 15, 2020
QUAHADI
ps.
R1a5 -Kudrukula3, pn Estonia, CCC (zdecydowanie młodsze):
https://www.cell.com/action/showFullTableHTML?isHtml=true&tableId=tbl1&pii=S0960-9822%2817%2930724-8
to również z badania Saag, ale 2017 rok:
https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(17)30724-8
…..
No i co Wy na to, hm?
PolubieniePolubienie
PES001=R1a5, Saag 2020 to najstarsze EHG (jak do tej pory), mylę się?
PolubieniePolubienie
A Afontova Gora?
https://en.wikipedia.org/wiki/Afontova_Gora
PolubieniePolubienie
A AG to nie ANE?
Mylę się?
PolubieniePolubienie
🙂
PolubieniePolubienie
ze względu na ANE blisko, ale nie o to chodzi, tylko o geografię:
EHG= wschodni łowcy-zbieracze z Europy = EEHG (East, European HG)
zaś Afontowa Góra to Azja
PolubieniePolubienie
Ja twierdzę, że bomba!
Nie szukam protoplastów Słowian tam gdzie ich nie ma, więc tylko KCS wg mnie się liczy oraz wsch. Europa (wcześniej EHG)
Dodatkowo dodam, że podobają mi się badania gdzie autorem jest L. Saag. W tym powyższym udowodnił, że to nie Yamnaya w żaden sposób nie przyczyniła się do wschodniej odnogi KCS.
pzdr
ps. czytam każdą Twój artykuł
PolubieniePolubienie
Miło. Jak widzisz, ja jako „ruski szpion”, też uważnie śledzę co piszesz… hehehe… 🙂
PolubieniePolubienie
„To co dostają od GAC to pochodzenie od wczesnych europejskich rolników (EEF).”
Głównie chodzi o WHG, które póżniej jest zaniesione do Azji i widoczne wszędzie gdzie w lokalnym jest język posanskrycki, w tym także na Sri Lance i prawie pod Wietnamem u pewnych etnosów.
Oprócz oczywiście R1a, to właśnie WHG uczyniło, że na powyższym wykresie PCA lokują centralnie tam gdzie współcześni Polacy.
PolubieniePolubienie
„Nie szukam protoplastów Słowian tam gdzie ich nie ma, więc tylko KCS wg mnie się liczy oraz wsch. Europa (wcześniej EHG)”
No właśnie, po znalezieniu R1a Z93 oraz wczesnego R1a nad oceanem arktycznym oraz uznaniu faktu, że te ogromne obszary (gdzie znaleziono aryjskie R1a) do XI wieku nie były słowiańskie (a zamieszkane przez Bałtów Galindyjskich), chociaż zasiedlone przez europejskie R1a, najważniejszym jest wniosek, że R1a nie jest pierwotnie słowiańskie, tylko bałtyjsko-aryjskie.
Zaś słynny dryf baltosłowiański to po prostu wejście R1a na obszar zamieszkały przez Słowian (kultura GAC) i wymieszanie się z nimi.
PolubieniePolubienie
nie sądzę, bo Saag i in. 2019
np tu 😉 https://www.salon24.pl/u/quahadi/956111,baltoslowianskie-rozmowki-po-estonsku
PolubieniePolubienie
Pingback: 261 Skot, скот, скотина, скотник, скотница, Szkodnik, Szkoda, Szkodzić, Przeszkoda, Przeszkadzać, Przeszkodzić, Uszkodzenie, Uszkodzić, Uszkadzać i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsykosnaftzfa | SKRBH
Davidski uzupełnił mapę https://eurogenes.blogspot.com/2020/07/the-oldest-r1a-to-date.html
PolubieniePolubienie
„Języki słowiańskie nie wyłoniły się z rozpadu grupy bałtosłowiańskiej, to na rdzenny język prasłowiański nasunęła się obca zmiana językowa! ”
Błędne założenie, że R1a nie było bałtyjskie.
Otóż było i właśnie w Estonii stracili swój język, zaś na Litwie, Łotwie już nie,
Zresztą Estonia wielokrotnie później przeżywała wyludnienie i zmiany etniczne (które mogą niewidoczne w DNA. gdyż ponownie zaludniały się bardzo podobnym sąsiedzkim elementem genetycznym).
Nie musze już mówić, że do X wieku, cała północna Rosja, od zatoki Ryskiej po Ural, nie była słowiańska, ani nawet mieszana słowiańsko jakaś tam, tylko bałtycko-uralsko-ugrofińska.
„Na Węgrzech najazdy obcych językowo ludów (N1c) też wywołały zmianę językow”
Zwróć uwagę, że dokładnie na odwrót stało się w Rosji, po wejściu tam kilku plemion słowiańskich, Słowieńców do Nowogrodu Wielkiego i Wiatyczy do Moskwy, również byli na początku XI wieku słowiańską wyspą na morzu bałtycko-uralsko-ugrofińskim,
PolubieniePolubienie
S, dlaczego nie komentujesz?
Co myślisz o
a) „Błędne założenie, że R1a nie było bałtyjskie.
Otóż było i właśnie w Estonii stracili swój język, zaś na Litwie, Łotwie już nie,”
b) Natufijczyk i Świderczyk z Atlantydy. Rudaweba.
???
PolubieniePolubienie
Przygotowuję nowe wpisy i poprawiam stare, które muszę w końcu skończyć, bo je spartoliłem jak miałem doła i nie chciało Mię się grzebać w kolorkach, itp. Teraz wychodzą te zaniedbania z SEO, itp. Tu masz przykład prawie skończonej poprawki, która zajęła Mię ze 3 godziny…
https://skrbh.wordpress.com/2018/12/31/158-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-03/
Muszę w sumie jeszcze zrobić tam tylko tagi. Cały wpis trzyma się dobrze kupy, patrz Szewc, Szwacz, Swat, itp. Będzie mi on potrzebny przy okazji kończenia Strzały.
Takich wpisów mam pewno ze 20 do poprawy od podstaw, a cała reszta i tak musi być przejrzana i poprawiona i opisana jakoś żebym wiedział, co gdzie jest… Porobiłem trochę za dużo błędów w sposobie opisywania tytułów, więc SEO mi nie pomaga. Trochę żałuję, bo nie mogę ruszyć url, bo wewnętrzne linkowanie się posypie… Pluje sobie teraz w brodę, ale łatwo się mówi, trudniej robić wszystko na raz i myśleć do przodu, jak nie wie się, co będzie się działo, itp.
A tak poza tym, no to wracając do drugiego dna Twojego pytania, no to co to niby zmienia, to najstarsze R1a, patrz IE i I1a/WHG i R1a/EHG, hm? Robert ugrzązł w tym i kficzy. Wszystko i tak wyjdzie w praniu. Rozumiesz do czego pijem?
PolubieniePolubienie
Widzę czas, miejsce oraz geny na wspólnotę bałto-aryjską, ostatnie Z93 w Moskwie stawia kropkę nad przysłowiowym i.
Językowo nie musi się to nawet zgadzać idealnie, gdyż język jest najbardziej zmienną w tej układance.
Zawsze nurtowało mnie, jeśli Z93 stworzył osobmą cywilizację, zaliczaną do równorzędnych dla cywilizacji łacińskiej i chiińskiej, jednocześnie współcześnie (licząc samych R1a Z93) sam jest co najmniej tak liczny jak wszyscy Słowianie i Bałtowie razem wzięci, to musiał wyjść już bardzo liczny i z dużego obszaru w tzw. czasie zero.
Zupełnie jak Słowianie, ich liczebność, osobność kulturowa dyskwalifikuje teorię o bagnach prypeckich , choćby garnki zaczęły mówić, ta mowa byłaby fałszywa.
Nie bez powodu od lat wisi GAC w CWC na wszystkich mapach archeologicznych, zwodziło nas ruskie i niemieckie wciskanie kitu, pierwsi że oni są tym właściwymi Słowianami, drudzy że Słowian nad Wisłą i Odrą do V wieku nie było.
PolubieniePolubienie
(…) Widzę czas, miejsce oraz geny na wspólnotę bałto-aryjską, ostatnie Z93 w Moskwie stawia kropkę nad przysłowiowym i. Językowo nie musi się to nawet zgadzać idealnie, gdyż język jest najbardziej zmienną w tej układance. (…)
A ja widzę olbrzymia dziurę w Twojej logice, patrz IE zarówno I2a/WHG i R1a/EHG. Widzę też niestety, że ciągle i nieustająco zamiast spróbować jakoś rozwiązać logicznie tę układankę, którą sam ułożyłeś, próbujesz ze wszystkich sił zniknąć ten podstawowy problem, jakimiś zaklęciami, które zupełnie nie działają.
Rozumiem, że nie znasz odpowiedzi, ale to nie ma znaczenia. Napiszę to po raz kolejny. Logicznie jeśli I2a/WHG i R1a/EHG było jednocześnie IE (jak twierdzisz I2a było Pra-Słowiańskie, a R1a było Pra-Bałtyckie), to co było Pra-IE wcześniej, hm?
Ja nie wiem, Ty nie wiesz, ale ja przynajmniej nie udaję, że problemu nie ma… Musimy znaleźć odpowiedź, a nie zamilczać najważniejsze. Jeśli nie umiesz obronić swojej teorii tutaj, no to nigdzie indziej też jej nie obronisz…
Ja twierdzę, że ani geny, ani domieszki, anie garnki, ani obłupane kamienie, ani nawet popiół, nie gadają. Gadają TYLKO LUDZIE i ślady tego jak gadali wcześniej można próbować wnioskować, ale TYLKO NA PODSTAWIE RZECZYWISTYCH DANYCH. Nie da się odtfoszyć smaku zjedzonego obiadu z próbkowania smaku wysranego po tym obiedzie kaka…
Niestety porównywalne dane językowe są dla Mię wiarygodniejsze, niż łowickie paski niewiadomego pochodzenia, czy rasistowskie wykręty krętaczy typu Reich, Kristiansenn i im podobni.
Krótka piłka jest taka, skoro WHG i EHG rzekomo było IE, to ANE i Gravetians jednocześnie byli Pra-IE, ponieważ tak podpowiada logika. Wg Mię to jest jedyne logiczne wytłumaczenie, bo i jedni i drudzy przyszli ze wschodu gdzie nie było lodowca.. Czyli mamy to samo, ale podniesione o poziom wyżej i znów stoimy w miejscu… hahahaha
PolubieniePolubienie
„Logicznie jeśli I2a/WHG i R1a/EHG było jednocześnie IE (jak twierdzisz I2a było Pra-Słowiańskie, a R1a było Pra-Bałtyckie), to co było Pra-IE wcześniej, hm?”
A co było jeszcze wcześniej? Takimi pytaniami można iść w nieskończoność, tylko, że istotne jest rozczytanie słowiańskości a nie praindoeuropejskości czy pranostryckości.
Słowiańskość jest w mojej teorii całkiem przyzwoicie zakreślona, mi to w zupełności wystarczy.
I wcale nie muszę tego uzgadniać z bałtyjskim rodowodem językowym, istniej ona niezalanie.
Natomiast po publikacji Saaq mam przeypuszczenia, że element uralski i ugrofiński zza Uralu napłynął masowo po opuszczeniu Rosji przeduralskiej przez R1a Z93, być może dlatego widzimy bardzo dziwny napływ tego elementu absurdalną uralską drogą północno, gdyż droga R1a Z93 była uralsko-południowa, dogodna i przyjazna pod każdym względem.
PolubieniePolubienie
(…) A co było jeszcze wcześniej? Takimi pytaniami można iść w nieskończoność, tylko, że istotne jest rozczytanie słowiańskości a nie praindoeuropejskości czy pranostryckości. (…)
A co ja niby robię? Zwyczajnie uciekasz od odpowiedzi na podstawowe pytanie, które sprawia, że Twoja teoria o I2a/WHG, jako Pra-Słowianach i R1a/EHG, jako Pra-Bałtach rozłazi się w szwach,.. niestety… 😦
(…) Słowiańskość jest w mojej teorii całkiem przyzwoicie zakreślona, mi to w zupełności wystarczy. I wcale nie muszę tego uzgadniać z bałtyjskim rodowodem językowym, istniej ona niezalanie.(…)
Allo-allo też nie muszą niczego udowadniać. Im też wystarczy ich skreślenie Słowiańszczyzny. Przykre to, ale brzmicie podobnie wiarygodnie, niestety.
W kółko jedynie ignorujesz oczywiste sprzeczności i powtarzasz nie działające zaklęcia, co do logicznego wytłumaczenia rzekomego, jak twierdzisz jednoczesnego istnienia IE, i jako rzekomo Pra-Słowiańskiego I2a/WHG i jako rzekomo Pra-Bałtyckiego R1a/EGH. To nie działa…
Jeśli nie umiesz wytłumaczyć skąd jednocześnie I2a/WHG i R1a/EHG były rzekomo IE, no to masz z tym cholerny problem. Tak bardzo cholerny, że ja go widzę, nawet jak zamykam oczy.
annaM, widzisz to samo, co ja?
PolubieniePolubienie
Ktore R1a bylo IE? Zach. czy wsch.?
PolubieniePolubienie
Hm?
PolubieniePolubienie
„Ktore R1a bylo IE? Zach. czy wsch.?”
Wszystkie. Od podstaw. I jeszcze północne i południowe.
A tak w ogóle to ściślej bałtyckie. Bo słowiańskie to było I2.
R, Dobrze, poprawiaj swoje teksty.
Ale życzyłabym sobie, abyś w grudniu napisał podsumowanie ze swojej całorocznej pracy.
Zrozumiano?
Czy lepiej będzie – bardzo proszę?
PolubieniePolubienie
To było do R… 🙂
U Mię nic się nie zmienia, obocznie drogim drągiem drążę swoją drogę dalej. Jak rozumiem wspierasz I2, jako Pra-Słowiańskie. Bardzo dobrze. Umiesz wytłumaczyć ten Robertowy rozkrok z oboma WHG i EHG, jako Pra-IE?
PolubieniePolubienie
„To było do R…”
Tak. Ściślej do R.A.
A naprawdę to pomyliłam się. Mam omamy z panbałtyjskim Robertasem, czy co.
Irytuje mnie jego pewność. Wiesz, ten męski upór. A ja puch marny, niezdecydowany, pełen wątpliwości. Których, do cholery Robek nie rozwiał.
A ja muszę wiedzieć skad wziął się słownik pruski. W źródłach niemieckich nic nie znalazłam. Nie sądzę żeby analfabeci litewscy cokolwiek zapisali. Analfabeci mazowieccy i podlascy chyba też nie.
Więc skąd i kiedy się wziął?
Język litewski zaczął się zapisywać dopiero 200 lat temu. Czy słownik pruski jest starszy? Czy młodszy?
Rozumiesz? Chcę wiedzieć czy naprawdę Prusowie mówili żmudzkim dialektem. Czy ich bałtyckość to lipa, spisana niedawno po kilkusetletnim pobycie wśród Bałtów.
I jest to dosyć osobiste bo mam nazwisko Prus w ojca genealogii.
A ani on ani jego rodzeństwo ani troche litewskiego nie rozumie.
Więc chciałabym poznać słownik Prusów których przygarnięto na Mazowszu oraz tych którzy udali się na białoruskie Podlasie uciekając przed niemieckim holokaustem.
PolubieniePolubienie
Mi chodzi jedynie o logikę. Robert wymyślił teorię, ale wg Mię sam ją teraz zabija… swoja „pewnością” i uciekaniem od podstawowego problemu, jakim jest wg niego rzekome IE i I1a/WHG i R1a/EHG…
Przy okazji, no to Ty też nie odpowiedziałaś na pytanie o pochodzenie rzekomego IE, jako I2a/WHG i R1a/EHG…
A co do słowników… Zobacz sobie to tłumaczenie pochodzenie słowa Gaj… Jestem ciekaw, co Ty na to…
https://pl.wikipedia.org/wiki/Gaj_(las)
(…)
Etymologia
Nazwa gaj ma swoją podstawę słowotwórczą w językach indoeuropejskich i w języku polskim wywodzi się bezpośrednio z prasłowiańskiego słowa *gajь wywodzącego się od terminów *gojь, *gòjiti oznaczających żyć, rosnąć, zarastać, leczyć, opiekować się, pozwolić rosnąć, chronić przed wyrębem, zalesiać[2][3][4]. Nazwa pokrewna jest z innymi językami indoeuropejskimi. Etymologia nazwy leży w szeregu blisko siebie brzmiących i znaczeniowych terminów łacińskich: agium, gaium, heya, haye, (w galijskim caium, haje) w kręgu longobardzkim: gehagium, gagium. Występuje w językach bałtyckich: łotewskim oraz litewskim w formie gojus[5]. W języku środkowowniemieckim: hagen, hain – gaj, żywopłot, lasek liściasty.
Według Barbary Czopek-Kopciuch nazwa polska jest adaptacją, kalką językową z języka niemieckiego[6].
Nazwa gaj występuje obecnie w wielu słowiańskich językach od obszarów zamieszkanych przez Słowian południowych, zachodnich mieszkających na północy Europy do obszaru językowego Słowian wschodnich. Używana jest m.in. w językach słoweńskim (gaj), serbsko-chorwackim (gaj), połabskim (goj[7]), dolno- i górnołużyckim (gaj, haj[7]), polskim (gaj), kaszubskim (gój[7]), czeskim i słowackim (gaj, háj[8][2]) oraz ukraińskim i rosyjskim (гай[9]).
Od nazwy wywodzą się używane obecnie w polszczyźnie wyrazy takie jak: zagajnik, zagaić oraz gajowy – staropolskie określenie leśniczego, osoby związanej z gajem, wyznaczonej do jego ochrony[10][11]. Nazwa gaj weszła także do nazewnictwa naukowego, stanowiąc człon nazw różnych leśnych roślin oraz zwierząt występujących w przyrodzie takich jak: wstężyk gajowy czy zawilec gajowy. Językoznawcy wskazują także na pokrewieństwo nazwy gaj oznaczającej wśród Słowian święty gaj oraz słowa raj oznaczającego miejsce wędrówki dusz po śmierci[12][5].
(…)
Poprawiam właśnie kolejny wpis i kolejne kfiadki wychodzą w nim. Jeszcze nie napiszę o co chodzi… ale ja też jestem pewny, że nie cierpię nazioli w każdej postaci… i nie okażę żadnemu z nich litości… kimkolwiek by nie był/a…
PolubieniePolubienie
„Język litewski zaczął się zapisywać dopiero 200 lat temu. Czy słownik pruski jest starszy? Czy młodszy?
Rozumiesz? Chcę wiedzieć czy naprawdę Prusowie mówili żmudzkim dialektem”
Najpewniejsza metoda to wyszukanie zapisków w których by stwierdzono, że na przykład negocjacje z jakimś władcą pruskim przeprowadzał ktoś litewsko-zmudziński bez tłumacza, gdyż potrafili się porozumieć.
Takie coś czytałem o królu polskim z 16 wieku który rozmawiał z moskiewskim odpowiednikiem, co jest dowodem na to, że potrafili się porozumieć, co równiez by dobrze świadczyło o tym, że ci Wiatycze, którzy w 11 wieku zeslawizowali Moskwę i okolice byli skłonni mówić takim samym językiem jak lechickie plemiona,
Własnie czytam o Wepsach, którzy mieszkali od j, Ładoga po Petersburg i jak się okazuje zostali podbici dopiero w wieku 13! Czyli do wieku tegoż nie było tam ani śladu słowiańskiego, zaś ci którzy ich podbili byli nazywani Słowienami i założyli Nowogród Wielki
„Według kroniki Nestora Nowogród został zbudowany przez słowiańskie plemię Słowienów”
Całkiem przedziwnie się nazywali jak na plemię ruskie, a całkiem normalnie jak na Słowian Zachodnich, mamy i Słowieńców na Pomorzy i Słowaków na południu i Słoweńców za Alpami,
Mamy kolejne plemię słowiańskie pośród oceanu bałtyjskiego i ugrofińskiego.
PolubieniePolubienie
„Jeśli nie umiesz wytłumaczyć skąd jednocześnie I2a/WHG i R1a/EHG były rzekomo IE, no to masz z tym cholerny problem. Tak bardzo cholerny, że ja go widzę, nawet jak zamykam oczy.”
A może nie skąd a gdzie?
A to mogło się stać tam gdzie R1a i I2 się mieszały.
A mieszały się (jak na razie z poznanych próbek) w Skandynawii i Ukrainie.
Poza tym EHG to R1a5.
A nie R1a.
R1a1 nie musiał się urodzić w środowisku EHG.
Właściwie to powiedziałabym, że na pewno, bo nie ma żadnego R1a1 wśród wschodnich łowców.
PolubieniePolubienie
”Przy okazji, no to Ty też nie odpowiedziałaś na pytanie o pochodzenie rzekomego IE, jako I2a/WHG i R1a/EHG…”
Ależ odpowiedziałam.
Nawet zakładając, że WHG i EHG były kompletnie róznojęzyczne, do zmiksowania, ujednolicenia mogłoby dojść na styku.
I taki styk miał miejsce w mezolicie w Europie wschodniej (Ukraina) i północnej (Skandynawia)
Nie pamiętasz, że SHG był mieszanką EHG/WHG?
To samo na Ukrainie. Włącznie z Vasiljevką.
Ja bym dodała i inne obszary, chociaż nie mamy próbek.
Z drugiej strony patrzę szerzej i przecież samo EHG było populacją w gruncie rzeczy WHG z dodatkiem ANE. Więc obie grupy (WHG i EHG) nie musiały być tak bardzo różnojęzyczne.
Zwróć uwagę, że nie znamy rozkładu R1.
Vilabruna była bardzo WHG a w EHG są tylko kłady R1a o symbolu R1a5.
Ale my nie jesteśmy R1a5.
Więc niekoniecznie pochodzimy ze wschodu.
Skąd pochodził R1a1?
Na razie sobie gdybam.
Musi być jakiś powód, że mamy bogaty język.
Lelupe to wielka rzeka a Daugava to duża rzeka.
A ja jak mam wiele to mam i dużo.
PolubieniePolubienie
Z tego co napisałaś wynika, że WHG to pierwotne IE… a nie np. ANE. I2a/WHG Pra-Słowiańskie było pierwotne wobec R1a/EHG Pra-Bałtyckie. Językowo mi to pasuje.
PolubieniePolubienie
Enchirydion Lutra tłum. Abel Will w dialekcie sambijskim, a w pomezańskim Słownik Elbląski.
Wczesne katechizmy czy słownik Szymona Grunaua z Tolkmicka.
PolubieniePolubienie
Prześledźcie sobie kiedy i gdzie z „pławy” powstała „łajba”.
Polska łajba zapożyczona z bałtyckiego laĩva (w niektórych dialektach pruskich laiba), być może za pośrednictwem ruskim лайба, pochodząca od fińskiej laiva, która to pochodzi od naszego pływać, być może za pośrednictwem norskim fley.
Jednocześnie w pruskim zachował się rdzeń plūw w pierwotnym znaczeniu!
PolubieniePolubienie
Spróbuj sam coś wyszukać i napisać tu. Pływać to bardzo ciekawe słowo. Od niego np. pochodzi Fly, czyli fruwać…
PolubieniePolubienie
„Pływać (…) Od niego np. pochodzi Fly”
niekoniecznie, mamy lanie i latanie, pływanie i plucie
a do łajby dodam jeszcze, że Prusowie mieli odpowiednik naszej łodzi „aldi”
(chodziło mi o to, że takie słowa jak łajba świadczą o późnym „ześfinieniu” języków bałtyckich)
PolubieniePolubienie
Wpis 157 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2018/12/29/157-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-02/
Wpis 156 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2018/12/26/156-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-01/
Przy okazji, no to muszę siebie pochwalić. Trzyma się to kupy po półtora roku. A tak przy okazji, to są tam postacie z j. bałtyckich, które są niemożliwe do zapożyczenia w j. indo-irańskich. Nie widziałem tego wtedy, ale teraz widzę. To wg Mię oznacza dodatkowe kłopoty dla Roberta…
PolubieniePolubienie
Wpis 159 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/06/159-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-04/
PolubieniePolubienie
Wpis 160 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/08/160-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-05/
PolubieniePolubienie
Wpis 161 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/10/161-iskac-iskac-jako-dowod-na-wtorne-ubezdzwiecznienie-i-zapozyczenie-od-pra-slowianskie-w-jezykach-ugro-finskich-patrz-proto-finnic-iha-pre-finnic-isa/
PolubieniePolubienie
UWAGA! Właśnie kończę poprawiać i uzupełniać wpis:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/13/162-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-06/
W tym wpisie:
Pierwotna oboczność rdzeni Pra-Słowiańskich została ofitzjalnie potwierdzona!!!
No i co Wy na to?!! I kto miał rację, ja czy Sławomir Ambroziak, hm?!!
PolubieniePolubienie
Przy okazji poprawiania kolejnego wpisu znalazłem ofitzjalne zestawienie wszystkich odtfoszonych na 2001r słów z tzw. Common Slavic, patrz:
Click to access olander-wordlist.pdf
Common Slavic accentological word list by Thomas Olander
Pamiętasz może takie słowa, jak Miot / MioT, MiotaC’ / MioTa+C’, itp? Są one opisane w tym źródle, jako: metati: metjǫ mejetь.
A tu ofitzjalne odtfoszenia dla porównania:
https://pl.wiktionary.org/wiki/miota%C4%87
https://en.wiktionary.org/wiki/miota%C4%87
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/metati
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Slavic/mesti
Etymology
From Proto-Balto-Slavic *met-. Baltic cognates include Lithuanian mèsti (“to throw”) (1sg. metù, 3sg. mẽta), Latvian mest (“to throw”) (3sg. mȩt), Old Prussian pomests (“submissive”, perf. pass. part.), pomettīwingi (“obedient”, masc. nom. pl.). Also cognate with Lithuanian métyti (“to throw”) (1sg. métau), Latvian mẽtât. Per Derksen, possibly related to Latin metō (“to mow, to harvest”), Welsh medi (“to reap”), although many sources indicate no cognates outside of Balto-Slavic.
A teraz to:
https://en.wiktionary.org/wiki/wymiotowa%C4%87
https://en.wiktionary.org/wiki/vomito#Latin
https://en.wiktionary.org/wiki/vomo#Latin
Etymology
From Proto-Indo-European *wemh₁- (“to spew, vomit”). Cognate with Sanskrit वमति (vamati), Ancient Greek ἐμέω (eméō), Old English wemman (“to defile”). More at wem.
https://en.wiktionary.org/wiki/Reconstruction:Proto-Indo-European/wemh%E2%82%81-
Reconstruction:Proto-Indo-European/wemh₁-
Proto-Indo-European
Root
*wemh₁- (imperfective)[1]
to spew, to vomit
Derived terms
Terms derived from the PIE root *wemh₁-
*wemh₁-ti (root present)
Indo-Iranian: *wámHti
Indo-Aryan: *wámHti
Sanskrit: वमिति (vámiti)
*wemh₁-e-ti (thematic present)
Indo-Iranian: *wámati
Indo-Aryan: *wámati
Sanskrit: वमति (vámati)
Italic: *wemō
Latin: vomō
*wemh₁-ye-ti (ye-present)
Balto-Slavic:
Latvian: vem̃t
Lithuanian: vémti
*wm̥h₁-to-
Italic: *wematos
Latin: vomitus
*wemh₁-to-
Hellenic: *wémetos
Ancient Greek: ἔμετος (émetos)
*womh₁-nos?
Germanic: *wammaz, *wammijaną (see there for further descendants)
Unsorted formations:
Balto-Slavic:
Lithuanian: vėmalai
Slavic:
Polish: wymiotować
Hellenic: [Term?]
Ancient Greek: ἐμέω (eméō)
References
^ De Vaan, Michiel (2008) Etymological Dictionary of Latin and the other Italic Languages (Leiden Indo-European Etymological Dictionary Series; 7), Leiden, Boston: Brill
…..
Jak widać nawet do tej pory ofitzjalne jęsykosnaftzfo nie jest w stanie skojarzyć czegoś tak oczywistego, jak tego, że Wy+MioT pochodzi od MioT… Zrobiłem sobie znów ćwiczenia i sprawdziłem, czy może jakieś ofitzjalne mondrale coś zajarzyły… Nie. Nic, nadal ales gut… Hahahaha
O ja pierniczę, komu oni tam nadają stopnie naukowe z jęsykosnaftzfa, tylko potomkom kretynów lub ssmanów i ich współpracowników?
PolubieniePolubienie
Wpis 163 poprawiony.
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/14/163-zrodloslowy-pra-slowianskiego-slowa-szczodry-scodry-jako-dowody-na-wielokrotne-wtorne-ubezdzwiecznienie-patrz-proto-slavic-scedr%d1%8a-itp-07/
Potrzebuję jeszcze poprawić ze 2 kolejne wpisy, żebym mógł opublikować wpis nr. 264… Wszystko to jest wzajemnie ze sobą powiązane i muszę to przejrzeć i poprawić, żeby nie zostawiać żadnych baboli. Pierwotność wysokoenergetycznego dźwięku zapisywanego jako C, zaczyna być coraz bardziej widoczna…
PolubieniePolubienie
Wpis nr 164 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/19/164-sciana-czyli-dzieza-czyli-zad-czyli-pierwotnie-pra-slowianska-obocznosc-i-ofitzjalna-z-siana-sina-dzupa-spita-01/
PolubieniePolubienie
Wpis nr 165 poprawiony i jestem bardzo z niego dumny! 🙂 Jak i z większości tego, co piszę, no ale to jest kamień młyński dla kuper allo-allo twierdzeń S. Ambroziaka. Chlup! Lubiem to! 🙂
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/22/165-sciana-czyli-dzieza-czyli-zad-czyli-pierwotnie-pra-slowianska-obocznosc-i-ofitzjalna-z-siana-sina-dzupa-spita-02/
PolubieniePolubienie
Wpis 166 poprawiony:
https://skrbh.wordpress.com/2019/01/25/166-the-proto-indo-european-homeland-czyli-indogermanskie-kompleksy-fielko-giermancow-fielko-ormian-fielko-anatolijczykow-fielko-iranczykow-fielko-sindusow-fielko-finow-fielko-turkow-itp/
PolubieniePolubienie
YDna wojownik znad Dołęży jest takie:
http://www.historycy.org/index.php?showtopic=184053&view=findpost&p=1898828
9 to I2a2

7 to R1b1a2a1a czyli R1b L151 czyli atlantyckie, ale wiki podaje, że powstało gdzieś w …Czechach
https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_R-L151
I żadnych innych, widzę w tym zgodność z moją hipotezą, że R1a był bałtyjsko-aryjski, co zaskakujące nie było go 3200 lat temu w zachodniej Polsce? A może był na wschód od Wisły? Chyba musiał, skoro mamy na zachód od Odrry R1a z Eulau sprzed 4500 lat, czyli musiał być i w zachodniej Polsce
Dołężanie wyglądają jak typowe GACki zmieszane w połowie z R1b, Autosomalnie najbliżej było im do Polaków, ale i teraz spójrzcie na dynastię Piastowską i ich domniemane R1b w dodatku zachodnioeuropejskie, czym sugerowano niewierność małżeńską z przybyłymi z zachodu mnichami,
A tymczasem połowa wojów znad Dołęzy ją posiada,
Wygląda to już całkiem normalnie, czyż nie?
Jest też jeszcze takie wytłumaczenie, że w epoce brązu, istniały pewne obszary, ostańce i wyspy, gdzie ludy nie były jeszcze wymieszane , zachowały swoją plemienną strukturę, Albo R1a było wyjątkiem, wówczas powinno być tym rzadkim zachodnim L664 i chyba tak o nim pisano 10 lat temu,
Ciekawe też czy to nie była wojna między R1b a I2a?
Byłoby to w sumie najprostsze i najłatwiejsze,
Ważne, że one są znaczące u dzisiejszych Polaków, zresztą o polskim R1b pisałem, że podejrzewam go wejście do Polski od strony Czech, zza Karpat, z uwago na mapę % udziału.
Białczyński się popłacze, że R1a nie jest słowiańskim oraz nie było go nad Dołężąm
PolubieniePolubienie
Mała poprawka dokładnie to będzie ten kład R1b
https://www.eupedia.com/images/content/Celtic_Europe.gif
Można dyskutować, była to wojna celtycko-słowiańska?
Między słowiańskim I2a a celtyckim R1b przybyłym wzdłuż Odry, z południa?
PolubieniePolubienie
Robercie staram się, żeby to było widoczne, ale Eupedia mi nie pomaga, patrz:
Error 1011 Ray ID: 5befd495d928dc43 • 2020-08-07 09:04:29 UTC
Access denied
What happened?
The owner of this website (www.eupedia.com) does not allow hotlinking to that resource (/images/content/Celtic_Europe.gif).
PolubieniePolubienie
http://rudaweb.pl/index.php/2020/08/01/polegli-nad-doleza/
Inny punkt widzenia. Wg Mię logiczny…
Ich ciała pozostały na polu bitwy. Porzucone, jak zwłoki żołnierzy pokonanej armii, której niedobitki uciekły przed zagładą. Zwycięzcy znad Dołęży swoich poległych zabrali, by z honorami spopielić na stosach. (…)
PolubieniePolubienie
Jestes przekonany, ze opublikowano wszystkie dostepne DNA z/posrod 20 000 wojow? xD
PolubieniePolubienie
Ale ossochozi, hm?
PolubieniePolubienie
„Jestes przekonany, ze opublikowano wszystkie dostepne DNA z/posrod 20 000 wojow”
Najważniejsze i najlepsze w tym wszystkim jest to, że są to próbki przypadkowe, tzw, próba statystyczna będzie reprezentatywna.
Na razie widzimy, że walczył Late Nordic Bronz Age (I2a2) z (pre)Hallstatt (R1b) przychodzacym z południa.
PolubieniePolubienie
Ta mapa wszystko wyjaśnia

Late Nordic Bronze Age, w częsci do wybrzeża wygląda jak pozostałość po GAC, do której na masową skalę nie doszło ani R1a i ani też R1b
Od południa mamy wtargnięcie Hallstat z ich italoceltyckim R1b, stąd ta bitwa. Czyżby dlatego Czesi nie byli niemiecko-germanami, gdyż ich R1b jest italo-celtyckie z k.Hallstat?
Przypominam, że u Czechów R1a i R1b procentowo jest w równowadze, ale …. i tutaj ciekawostka… ich R1a to niemal wyłącznie M458,dominacja tego mocno zachodniosłowiańskiego kładu.
Wedle mojej hipotezy 4500 lat temu bałtyjski (aryjsko-bałtyjski) R1a został zeslawizowany przez GAC tworząc Słowian Zachodnich, a raczej Słowian właściwych
I tak się składa, że po sąsiedzku widzimy k. łużycką, którą typuję na bogatą w R1a, która osiągając swój maksymalny zasięg połknęła również intruzów z Hallstat jak i tych z Late Nordic Bronze Age.
Zauważ zasięg na wschodzie, nazywają ją grupą wysocką, to z tego krańca wyjdą do niesłowiańskiej Rosji plemiona Wiatyczy i Radymiczy, których Nestor w 11/12 wieku przypisze do plemion lechickich, zaś historycy rosyjscy wprost stwierdzają, że byli to pierwsi Słowianie w okolicach Moskwy. Ich sąsiedzi, czyl Permiacy na pewno nie byli Słowianami.
K. łużycka bardzo dokładnie ominęła Bałtów, a wiemy, że już od epoki brązu byli bogaci w R1a , wówczas tworząc CWC, ale właśnie na tym obszarze nie było k.GAC. Nie ma GAC, nie ma Słowian, są Bałtowie,
Podsumowując, w mojej hipotezie k, łużycka pełni rolę .nośnika Słowian Zachodnich
PolubieniePolubienie
(…) Wedle mojej hipotezy 4500 lat temu bałtyjski (aryjsko-bałtyjski) R1a został zeslawizowany przez GAC tworząc Słowian Zachodnich, a raczej Słowian właściwych (…)
A logika to nie skrzyczy? Czyż to nie GAC byli tymi „Pra-Słowianami właściwymi”, hm? Przypominam, że I2a/WHG jak i R1a/EHG byli już IE, wg Ciebie. Na czym polegałaby ta „slawizacja”? Co takiego zostawiła lub zniknęła w języku R1a/EHG, czyli przodków Ariów z Sindii, hm? O kulturze nie wspominam celowo…
PolubieniePolubienie
A może językoznawstwo pominąć?
Wyjście z kultury i genów jest niepodatne na manipulacje jakie widzi się wsród językoznawców, sterta sprzecznych koncepcji. To prawda, że garnki nie mówią, ale i nie ma zapisów językowych z czasów garnkowych, więc bardziej prawdziwe jest coś takiego jak garnek i geny niź językowe nic.
Zaskoczyć może nas na przykład to, że k.łużycka okaże się zdominowana w np. 90% przez R1a i to już współczesne kłady zachodniosłowiańskie..
Wówczas co byś napisał?
Dlaczego część R1a stała się zachodniosłowiańska a druga część R1a stała się bałtyjska?
PolubieniePolubienie
(…) A może językoznawstwo pominąć? (…)
Hahahaha… Popłakałem się. Masz rację. Sczelę sobie z łuku w łep. Hahahaha… Dobre! Naprawdę dobre!!! 🙂
Niech Ci wszystko domieszki i geny wyśpiewają, no bo garnki już nie mogą… Hahahaha.
Robercie, napisze Ci tak. Mnie już geny od dawna przestały interesować, choć nie żebym je olewał. Poprawiam teraz wpisy i wychodzi mi tylko więcej i więcej dobrego. Jak ustalicie, czym są domieszki, itp. i to będzie jakiś ustalony i wiarygodny wzorzec, no to wtedy chętnie przysiądę nad tym.
Teraz dręczy Mię np. pytanie, skąd wziął się wysokoenergetyczny dźwięk, zapisywany jako C… w j. staro-irlandzkim… Tak. On tam był, a to był język tzw. kentum, z grupy italo-celtyckiej, przypominam, jak np. łacina… Ma on bardzo wiele wtórnych zniekształceń, ale zachował ten dźwięk!!!
Jeszcze raz napiszę, że wg Mie jeśli jakaś teoria dot. np. PIE, czy PS jest prawdziwa, to musi być potwierdzona i przez genetykę i przez językoznawstwo porównawcze… Ja nigdy nie straciłem wiary w stabilność rdzeni i póki co nie zawiodłem się na tym. Wiele, bardzo wiele nowych wpisów czeka w kolejce do upowszechnienia. S. Ambroziak i inni allo-allo nie będą ich lubili… 🙂
A przy okazji… Dlaczego Rudaweb nie może mieć racji z tym spaleniem na stosach zwycięskiego R1a, spod Dołęży, hm?
PolubieniePolubienie
Językoznawcy gdy będzie trzeba wymyślą dowolną teorię, dlatego ramy musi postawić genetyka, z genami umieszczonymi w kulturach materialnych.
Tak jak napisałem, garnki nie mówią, ale i języki z czasów garnkowych są nieznane i będą nieznane, tzn. nie do udowodnienia.
Kluczem który rozwiąże zagadkę będzie największe ostatnie zaskoczenie, czyli homogeniczność YDna różnych kultur w czasach 3200 lat temu, a to już jest bardzo blisko do rozwiązania zagadki, bo po drodze są tylko dwie kultury, czyli łużycka i przeworska.
YDna jest tylko parę, zaledwie dwie kultury materialne, to będzie bardzo proste.
Rudaweb to typowy wodolejca, napiszą mu, że wojownicy wpadali do wody i bagnistego brzegu rzeki to on „wymyśli” ciałopalenie.
PolubieniePolubienie
(…) Językoznawcy gdy będzie trzeba wymyślą dowolną teorię, dlatego ramy musi postawić genetyka, z genami umieszczonymi w kulturach materialnych. (…)
I to dlatego ja napisałem to:
„Jeszcze raz napiszę, że wg Mie jeśli jakaś teoria dot. np. PIE, czy PS jest prawdziwa, to musi być potwierdzona i przez genetykę i przez językoznawstwo porównawcze… Ja nigdy nie straciłem wiary w stabilność rdzeni i póki co nie zawiodłem się na tym.”
PolubieniePolubienie
Odpowiedz na pytanie. Co jeśli w łużyckiej będzie 90% R1a?
PolubieniePolubienie
Pijesz do braku R1a u poległych, których wrzucono do bagna / rzeki? Myślisz, że oni walczyli w bagnie? Myślisz, że znamy już wszystkie próbki? Myślę, że zwyczajnie rację może mieć Rudaweb tym razem. To są pokonani, a nie zwycięscy. Tak mi podpowiada logika… Jak jest może okaże się wkrótce…
PolubieniePolubienie
Na dzień dzisiejszy nie ma R1a wśród nich, więc przyjmuję, że ich nie było. Nie wiem po co dopowiadasz jakieś niedorzeczności ala Rudaweb.
Pytam o R1a w k,łużyckiej. Dlatego pytam gdy jeszcze nie wiemy czy taka jest prawda,, bo widzę dziwne lawirowanie po publikacji wyników znad Dołęzy, wiec lepiej gdy odpowiesz teraz, Będziesz miał lżej w przyszłości…
Białczyński i Ruda tyle razy pisali o epickiej słowiańskiej bitwie nad Dołęzą, a teraz robią śmieszne wywijasy.
PolubieniePolubienie
(…) Pytam o R1a w k,łużyckiej. Dlatego pytam gdy jeszcze nie wiemy czy taka jest prawda,, bo widzę dziwne lawirowanie po publikacji wyników znad Dołęzy, wiec lepiej gdy odpowiesz teraz, Będziesz miał lżej w przyszłości… (…)
Łaskawco! Pamiętasz może jak dostałem w dupcię, jak upierałem się przy braku północnej drogi R1b, hm? Dawno to było i musiałem potem odszczekać to pod stołem do tfórcy sensualnych morfemów… Sądzisz, że teraz coś podobnego robiłoby mi jakąś różnicę, hm?
A tak przy okazji…
Czy ja jestem jednym z nich i czy coś pisałem o tym w ten sam sposób? Przypomnisz mi może łaskawie gdzie, hm?
A i przy jeszcze jednej okazji, no to co tam u Basków R1b i NIE słychać? Czy oni nie są przypadkiem i EHG, skoro mają być 100% step, hm?
Nie wydrapujmy sobie oczu bez sensu. Róbmy to sensownie… 🙂
PolubieniePolubienie
Mimo zapowiedzi dbania o czystość językową cały czas przewija się rutenizm/rusycyzm „bałtyjski”
PolubieniePolubienie
Wolisz „bałtycki”?
PolubieniePolubienie
wolę, chociaż jeśli przyjmiemy za podstawę Bałt, nie Bałtyk to niby jest poprawnie i wiadomo, że nie o fale chodzi
PolubieniePolubienie
W sumie to masz rację. W wiki są obie postacie wymienione zamiennie i j. bałtyckie i j. bałtyjskie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyki_ba%C5%82tyckie
Mię to nie rusza, czy te, czy tamte. Mogą być bałtyckie, albo bałtyjskie. Nie jestem uprzedzony. 🙂
PolubieniePolubienie
Rusycyzm? Tak m.in. tworzone były nazwiska w Polsce, Bogdan z np. Piechowa stawał się Piechowski
PolubieniePolubienie
Tak prezentują się na PCA są wojowie z Tollense:

( https://eurogenes.blogspot.com/2017/10/tollense-valley-bronze-age-warriors.html )
1/ Jestem lekko rozgoryczony tym co dzieje się z ich pochodzeniem ojcowskim. Kompleksowe opracowanie Y-hg z omówieniem kontekstu chyba nigdy nie nadejdzie!? Na chwilę obecną, kuchennymi drzwiami (badania nad trwałością laktazy) wprowadza się w obieg publiczny ich hg po Y-ku.
Badanie mówi o 14 wojach, Carlos ma ich 16-tu, Davidsky 20-tu. Ile naprawdę jest tych próbek?
Mam wrażenie, że działa tu mechanizm opisany w 198 „?? 000 lat Pra-Słowiańszczyzny” i opublikowano tylko część dostępnych danych.
2/ Robert pisze: „Najważniejsze i najlepsze w tym wszystkim jest to, że są to próbki przypadkowe, tzw, próba statystyczna będzie reprezentatywna.”
Nie jestem przekonany – znaczy tak próbki były ślepe, ale pod względem tematu badania, czyli 1 enzymu. A po Y-hg mogły być selekcjonowane.
3/ Bitwa nad Dołężą jest istotna, bo to początek kultury łużyckiej. Jednakże jest też drugi, bardzo istotny powód! Otóż ja nie widzę tam (Y-aDNA) formującego się „pradawnego żywiołu” germańskiego, czyli brak kolesi z I1.
4/ Rudaweb może mieć rację: zwycięzcy zajęli się swoimi zabitymi, a wrogów skazali na gnicie w bagnie. I tu znów kłania się tu brak kompleksowego opracowanie.
Pytanie kto wygrał? Ci z R1a czy I1? )))
Bagno było spore, a bitwa trwała kilka dni, więc część zabitych lub rannych mogła utonąć w bagnie, a ich ciała nie zostały odnalezione przez wygranych.
Zwycięska haplogrupa będzie jednakże w mniejszości. Idąc tym tropem wygrali kolesie (na dzień dzisiejszy) z R1b.
Poczekam cierpliwie na rozwiązującą wszelkie wątpliwość publikację, mając nadzieję że naukowcom również zależy na wyświetleniu minionej rzeczywistości.
PolubieniePolubienie
PCA jest idealnie pasujące od YDna, wyłączając outlierów, doskonale leżą na pograniczu słowiańsko-germańskim, tak jak zlokalizowana była ta bitwa, tuż na granicy k.łużyckiej, która wówczas była w środkowej fazie, a mapy zawsze pokazują największy obszar jaki zajmowała, ale własnie tam gdzie miejsce bitwy, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/KulturaLuzycka_1.png
wygląda jakby poszerzyła swój obszar.
Ci którzy lokują się wśród Słowian, sa w ich centrum, tak samo daleko mają do Bałtów i German, a patrząc na powyższą mapę jako tożsamą ze Słowianami (przykmująć, że wschodni pochodzą od zachodnich), Wielkopolska jest niejako w centrum Słowian, a tak się składa, że nasze polskie R1b ma swoje maksima właśnie w Wielkopolsce:

Natomiast I2a2 ma swoje maksima również blisko miejsca tej bitwy:

Ewidentnie widać, że R1b przyszło z południa na bitwę i było celtyckie, które później stworzyło kulturę Hallstatt.
PolubieniePolubienie
Mogło tak być. Badali już mikroelementy z zębów, jak i Otziego?
PolubieniePolubienie
badali
https://www.academia.edu/34119122/Multi_isotope_proveniencing_of_human_remains_from_a_Bronze_Age_battlefield_in_the_Tollense_Valley_in_northeast_Germany
PolubieniePolubienie
dla leniwych: „Grupa lokalna jest dość jednorodna zarówno pod względem proweniencji, jak i diety. Grupa nielokalna wydaje się być bardziej zróżnicowana, co sugeruje raczej mieszaną grupę” „Brak wartości powyżej 0,720 sugeruje, że walczący nie pochodzili z Półwyspu Skandynawskiego” „w północnych Czechach (…) środkowych Czechach Kutná Hora (Scheeres et al. 2014). Na południowych Morawach (…) ten obszar mógł być również kandydatem do powstania grupy nielokalnej. We wschodnim Średniogórzu i Rudawach istnieją obszary o podobnych wartościach. W Bawarii i Badenii-Wirtembergii istnieją strefy o podobnych wartościach”
PolubieniePolubienie
@redneck
o znalazłeś! dzięki, cytuję z opisu badania:
” More than 130 human individuals have been recovered in the investigations, for the most, part young men between 20 and 40 years ofage.”
więcej niż 130 wojów!!!
naprawdę chcemy wyciągać daleko idące wnioski na podstawie 16 próbek…
PolubieniePolubienie
Jeśli próbka jest losowa to może dobrze oddawać całość, ale mimo wszystko, tych 16 autosomalnie mieli Polaków na pierwszym miejscu podobieństwa, więc musiały im podobne geny zostać wchłonięte przez Słowian Zachodnich. I2a2 mamy 5% więc to się zgadza,
PolubieniePolubienie
Brawo!
PolubieniePolubienie
Izotopy nie są w sprzeczności, a może nawet w zgodzie, z tym co rysuje nam PCA oraz Ydna.
PolubieniePolubienie
„3/ Bitwa nad Dołężą jest istotna, bo to początek kultury łużyckiej. Jednakże jest też drugi, bardzo istotny powód! Otóż ja nie widzę tam (Y-aDNA) formującego się „pradawnego żywiołu” germańskiego, czyli brak kolesi z I1.”
Na większości map, zasieg mógł być różny w zależności od epoki, pokazuje się, że bitwa ta miała miejsce albo na granicy k.łuzyckiej albo poza nią.
Znalazłem taką ciekawą mapę, jak wydaje się maksymalnego zasięgu, ale mi to idealnie wygląda na Słowian Zachodnich w X wieku
Już połknięte są Czechy i Połabie, ale jeszcze nie -według mojej teorii- Słowianie nie wyruszyli na wschód.
K. łużycka jest moim zdaniem tą kulturą w której będą występowały wszystkie YDna jakie są wśród Polaków a generalnie wszystkie R1a, które są obecne wspólne dla Polaków i Rosjan, Białorusinów.
K.łużycka to wprost potomkowie zmieszania się słowiańskiego GAC z bałtyjskim preCWC.
PolubieniePolubienie
Pingback: 265 Skok, skoczek, skakać, skoczyć, šokti, sākt, shock, shog, shake, scacan, skakanka, skucha i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsykosnaftzfa | SKRBH
Wpis na eurogenes o Polakach:
https://eurogenes.blogspot.com/2020/08/yamnaya-related-ancestry-proportions-in.html
W sumie nic nowego, Polacy to mieszanka CWC z GAC, tutaj objawiającymi się poprzez TRB
PolubieniePolubienie
Pingback: 266 Sus, hyc, kic, kicanie, kicać, kuc, kucyk, kucki, kucanie, kucać, high, huge, i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsykosnaftzfa | SKRBH
Pingback: 267 Heap, куча, куща, chata, хата, hut, house, chyżość, chyżo, chyży i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsykosnaftzfa | SKRBH
Pingback: 269 Okutać, gać, gacenie, gacić, ogacić, ogacać, zagacać, zagacić, gacie, gatki, gasić, gaszenie, zgaszenie, zgasić, gasnąć, gaśnięcie, zgasnąć, zgaśnięcie, dzēst, jāsáyati, bás, sbénnūmi i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsyk
Pingback: 273 Kinąć, skinąć, skinienie, kidać, kiwka, kiwanie, kiwnąć, kiwać, ceveo, kować, skuwać, skuwanie, skuwka, zakuwać, zakuwanie, czuwanie, czuwać, чувам i inne logiczne problemy ofitzjalnego jęsykosnaftzfa | SKRBH