188 Pra-Słowianie, Indoeuropejczycy, R1a, Histslov, jego dziwna mapka i to, co z tego wynika… lub nie

Ten wpis jest logicznym dalszym ciągiem mojego poprzedniego artykułu, patrz:

https://skrbh.wordpress.com/2019/06/05/187-ganj-dareh-watpliwy-prapoczatek-hodowli-rolnictwa-i-pra-slowianszczyzny/

Odpowiadałem w nim na twierdzenia Rudaweb, które zawarł szczególnie w tym artykule:

http://rudaweb.pl/index.php/2018/05/23/hipoteza-kurhanowa-spoczywa

Mieliśmy krótka wymianę zdań w komentarzach pod nim, patrz:

http://rudaweb.pl/index.php/2018/05/23/hipoteza-kurhanowa-spoczywa/#comment-333720

Zapowiedziałem w nich, że zamierzam odpowiedzieć także na twierdzenia Histslov, które zawarł był min. w tym artykule, ale nie tylko w nim, patrz:

https://histslov.blog/2019/01/29/%EF%BB%BFindoeuropejczycy-r1a/

Oto nadejszła wiekopomna chwiła i publikuję moją pierwszą odpowiedź dla Histslov, zgodnie z moją obietnicą, patrz:

…..

https://histslov.blog/2019/05/21/cialopalenie-hurhany/comment-page-1/#comment-1142

SKRiBHa 4 czerwca 2019 o 11:31
Twój komentarz oczekuje na moderację.

Witam

Jak obiecałem odpowiem na wszystko to, napisałeś w poprzednim komentarzu. Sporo tego wyszło. Jutro puszczam pierwszy artykuł poświęcony bredniom o Ganj Dereh, itd.

PZDRWM
SKRiBHa

…..

Do Wszystkich

Wyszło tego więcej, niż szacowałem wcześniej. Za każdym razem kiedy SiaD+aL”+eM do sprawdzania danych, które są zamieszczone w pierwotnym tekście artykułu Histslov, dostrzegałem tylko więcej i więcej błędów i nieścisłości.

Wielokrotnie informowałem o ich autora. Niestety Histslov albo odrzucił, albo pozostał głuchy na wszystkie moje uwagi, tak to delikatnie ujmę. Faktem jest, że zrobił, to co uznał za stosowne, w pełni świadomie. Bardzo nie lubię tego w jaki sposób potraktował dane, logikę, prawdę, no i trochę Mię.

Zdecydowałem, że odpowiem na wszystko po kolei i podeprę to cytatami. Jednak najpierw opiszę tę przedziwną mapkę…

  1. Moim głównym zarzutem dotyczącym tego artykułu z Histslov.blog jest oczywista wzajemna niezgodność mapki, a dokładniej strzałek tam pokazanych i z dostępnymi danymi… i z treścią samego tekstu tego artykułu.

  2. Sam ten tekst jest zupełnie niejasny i w wielu miejscach sam sobie zaprzecza.

  3. Jeśli jest to częścią treści książek, które Histslov napisał lub zamierza napisać, no to lepiej być tego świadomym i na to uważać…

Czuję, że muszę to napisać.

Rudaweb umiał przyznać się do niektórych nieścisłości w jego dowodzeniach i rozumowaniu.

Histslov zdecydował, że jest nieomylny, okopał się na tym swoim stanowisku lekceważąc Mię i moje dowodzenia. Lekceważenie Mię olewam, ale lekceważenia logiki i danych zwyczajnie nie mogiem.

Histslov = południowa droga R1a 2,0

Przemyślałem to wszystko i uważam, że Histslow:

  • albo zupełnie nie rozumie co sam twierdzi, pisze i prawdopodobnie rysuje (mapka),
  • albo świadomie sprzedaje niespójny kit, dotyczący przynajmniej tzw. drogi R1a, z wynikającymi z tego następstwami.

Uważam, że to jest poważny zarzut, a nie tam takie sobie coś. Histslov pisze podobne niespójnie logiczne rzeczy, jak Rudaweb, ale ten pierwszy wydaje to w książkach, czyli skala rażenia tego jest niewspółmiernie większa. Dodatkowo Histslov zachowuje się wyjątkowo butnie, przemilcza i manipuluje nie tylko moimi tekstami, nie przyjmuje do wiadomości niczego, co w jakikolwiek sposób zakłóca jego tok rozumowania, jak nielogiczny, czy fałszywy by on nie był…

To co twierdzi Histslov w tym artykule (a może i w ogóle?) to jest to wg Mię lekko zmieniona, ale cały czas tak samo schizofreniczna wersja tzw. południowej drogi R1a, patrz coś jakby:

Ganj Dareh > Skałkaz >Anatolia > Bałkany > Odrowiśle

Udowadniałem, że to nieprawda, ale on nie chciał o tym i nie tylko o tym ze mną rozmawiać. On naucza czegoś innego,.. jakoś. Dodatkowo sprzedaje to i pewno czerpie z tego zyski… To wiele wyjaśnia…

Nie kupuję tego, czego on naucza, ponieważ to zwyczajnie nie trzyma się kupy, podobnie jak to, co twierdzi Rudaweb.

Zanim przejdę do udowadniania moich tez, wszystkim przypominam, że ciałopalenie to kierunek dokładnie odwrotny, od powyższego, patrz::

Odrowiśle > Bałkany > Skałkaz > Anatolia > Ganj Dareh 

Nie rozumiem, jak można tego nie rozumieć!!! Szokuje Mię to i drażni, bo to może ja mam coś nie tak z głową? Ktoś to oceni? Mam?

Dość tego! Nie ma chowania się po krzakach!

Mam nadzieję, że może teraz Histslov wychynie ze swojej lisiej norki i odniesie się do tego, co tu napisałem, tak jak to publicznie zrobił Rudaweb.

Liczę na to, że on, „nieomylny i wszechwiedzący” wykaże się jednak większą wiedzą niż ta, którą popisał się kiedy lekkomyślnie, buńczucznie i bez podania żadnych dowodów, odrzucił moje źródłosłowy dla Pra-Słowiańskiego słowa Posiadacz / Po+SiaD+aC”, czyli dla Posejdona / Po+Se(J)D+oNa

Odrzucenie moich dowodzeń to nie jest zresztą problem dla Mię. Każdy kto podważa logicznie to, co piszę jest mile mi widziany.

Problemem dla Mię jest to, że Histslov po tym jak mu wykazałem całą niewłaściwość jego postępowania,.. nie podjął nawet próby obrony tego co sobie jakoś ubzdurał… 😦

Nie przeszło mu też przez klawiaturę, że nie miał racji, nawet jak mu to niezbicie udowodniłem. Problemu dla niego nie ma. Dobrze więc.

Lubisz grać nieczysto Histslov, nie ma sprawy, podejmuję tę grę. Myśl sobie co tam se chcesz, ale zapamiętaj sobie, że zamilczenie problemu nie jest bohaterskim zwycięstwem… A teraz o „nieomylny”, może lepiej spróbuj podważyć coś z tego, co napisałem… Udowodnij mi kłamstwa, a przeproszę i odszczekam to publicznie. Sam zysk, co nie? No to do dzieła, udowodnij wszystkim, że to ty masz rację, a ja nie jestem godzien rozwiązać ci zaplątanych sznurówek w twoich sandałach… Przy okazji, nie musisz mi dziękować, za redakcyjną darmową korektę…

…..

https://histslov.blog/2019/01/29/%EF%BB%BFindoeuropejczycy-r1a/

Date: 29 stycznia 2019 / Author: histslov / 29 Komentarzy

Indoeuropejczycy R1a —————— Indo-Europeans (from the family of haplogroup R1a)

Czytaj dalej

Reklamy

187 Ganj Dareh, wątpliwy prapoczątek hodowli, rolnictwa i Pra-Słowiańszczyzny

https://en.wikipedia.org/wiki/Ganj_Dareh

Area of the fertile crescent, circa 7500 BC, with main sites. Ganj Dareh is one of the important sites of the Pre-Pottery Neolithic period. The area of Mesopotamia proper was not yet settled by humans.

…..

Ten wpis, jak i następne będą poświęcone różnemu rozumieniu danych, błędom w ich odczytywaniu i wyciąganiu z tego odmiennych wniosków. Jego treść została znacznie zmieniona i uzupełniona w przeciągu ostatnich czterech dni. Celowo nie skupiam się na niektórych zagadnieniach powiązanych z jego tematem. Nam nadzieję, że samo to wypłynie w dyskusji i bez moich podpowiedzi… Jak trzeba no to to, co trzeba zepchnę, jeśli będzie leniwo i sennie… Napiszę tylko tyle, że wcale nie chodzi mi tu tylko o to, czy tamto R1a…

Dragomira i Adam Smoliński już to i owo ostatnio podpowiadali…

…..

Najstarsza próbka R1a

Gdzie znaleziono najstarszą próbkę R1a?

Wg niektórych PRÓBKĘ NAJSTARSZEGO NA ŚWIECIE R1a znaleziono w Ganj Dareh w Irańskim Kurdystanie, czyli na zachodzie Iranu.

Ile lat ma najstarsza próbka R1a?

Jej wiek jest szacowany na około 10,000 lat. Wiele z najstarszych na świecie dowodów wskazujących na „wynalazek” rolnictwa pochodzi z tamtego czasu i tamtych okolic, patrz mapka powyżej.

Kiedy, jak i gdzie były początki rolnictwa?

To rzekome najstarsze R1a, rzekomo odnalezione w Ganj Dareh, jest rzekomo niepodważalnym dowodem. Rzekomo jest powiązane z początkami rolnictwa w tzw. żyznym półksiężycu, które szacowane są też na jakieś 10,000 lat.

Pra-Słowiańszczyzna = Początki rolnictwa, haplogrupa R1a i ciałopalenie?

Początki rolnictwa, haplogrupa R1a, a także ciałopalenie, to taki kamień węgielny, na którym jak na w trójcy pojedynczej kolumnie, opiera się wiele twierdzeń. jak np. twierdzenie o rzekomej tzw. południowej drodze R1a, itp.

Prowda li to, cy niprowda, hm?

Czytaj dalej

186 Pra-Początki Pra-Słowiańszczyzny – przyczynek do dyskusji i ustalenie wstępnego protokołu rozbieżności

Szanowne Czytelniczki i Czytelnicy!

Wspominałem o tym już tu:

Do wszystkich zainteresowanych.

Powiadamiam, że już od pewnego czasu nosimy się z zamiarem przygotowania czegoś, jak zbiór wiadomości, co wiemy lub czego nie wiemy lub czego domyślamy się o Pra-Słowiańszczyźnie. Chodzi o spisanie w punktach podstaw i zgromadzenie źródeł na ich poparcie. Zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy mają coś rozsądnego do napisania w tym temacie.

Ci, którzy pokazali już, że myślą i mają coś rozsądnego do napisania, nie muszą się martwić o zaproszenia. Inni, którzy niczym nie wykazali się, albo wykazali się byle czym też mają szansę, ale muszą udowodnić, że poprawili się i że warto z nimi robić ten projekt.

Jedynie nazistowskie odpady wszelkiej maści nie są mile widziane i nie dostąpią zaszczytu pracy nad tym tekstem. Ich fietza nie jest nam do niczego potrzebna… Mam nadzieję, że wyraziłem się jasno i nie tylko w moim imieniu.

Próbowałem wyjaśnić to i owo na stronie autora powyższej książki, ale wyszło, jak widać poniżej, czyli nijak. Stało się to nie z mojej winy, bo mam nadzieję, że widać, że starałem się… Teraz ograniczę się jedynie do podania cytatów. Wnioski, pytania i uwagi proszę pozostawiać w komentarzach. Niech zaczną się Igrzyska!

…..

„[…] Ponad 30 lat temu pisał profesor Włodzimierz Szafrański: „Należy z całym naciskiem podkreślić, że pierwsze ślady palenia zwłok zmarłych pojawiają się w Polsce bardzo wcześnie, bo już na samym początku neolitu […] Są to groby ciałopalne kultury ceramiki wstęgowej rytej [5600 r.p.n.e. – 4900 r.p.n.e.] odkryte w Targowisku pod Bochnią i w Gródku Nadburzańskim pod Hrubieszowem”.

W tym miejscu niezbędna jest dygresja, która znajduje rozwinięcie w następnych rozdziałach. Wyprzedźmy zatem dalszy tok opracowania.

Obecna wiedza wskazuje na umiejscowienie pierwszych pochówków ciałopalnych na terenach Danii i Polski (7030–6940 r. p.n.e.), następnie w obrębie kultur starčevskich na Bałkanach (od 6200 r.p.n.e.), później w północnomezopotamskiej kulturze Halaf (od 6100 r.p.n.e.) i Grecji (VI/V tys. p.n.e.). Datowanie to jest zgodne z tezą prof. P. Underhilla o wczesnym pojawieniu się przedstawicieli rodu R1a na obszarze Odrowiśla. Co więcej, przedstawiona chronologia wskazuje na rozprzestrzenianie tego obyczaju z ziem nadbałtyckich daleko na wschód aż po Mezopotamię i do Europy bałkańskiej.

Jednocześnie wiadomo, że obyczaj ten nie był dominujący wśród niejednorodnej ludności kultury ceramiki sznurowej (3200–2200 r.p.n.e.), charakteryzującej się głównie pochodnymi haplogrupy R1a (R1a-M458, R1a-Z280), ale także R1b, G2a, I, I2, I1, N1c1.

Trudno o tamtym konkretnym momencie dziejowym twierdzić, że przyczyną braku powszechności kremacji był niedostatek drzewa na stosy, bo jednak ciałopalenie w obrębie kultury sznurowej występowało. W związku z tym można zaryzykować hipotezę, że ciałopaleniu poddawano początkowo jedynie część ludności. W tym ujęciu byliby to członkowie elity (wojownicy, wodzowie) lub też grupa – szczep, której część około 7000–6200 r.p.n.e. przemieściła się znad Bałtyku na Bałkany i do północnej Mezopotamii (między 7000–6100 r.p.n.e.) .

Wyjaśniałoby to, dlaczego kremacja nie była powszechną praktyką w najstarszych kulturach neolitycznych Bałkanów oraz później w obrębie kultury ceramiki sznurowej. W obu przypadkach ciałopalenie wiązałoby się z nieliczną społecznością oraz rozwijanym przez nią kultem solarnym.

(…)

Jak jednak wyjaśnić rozprzestrzenienie się obyczaju kremacji na obszary od Iranu po Indie? Na podstawie danych genetycznych wiadomo, że obszary te zostały podbite przez Ariów w II tysiącleciu p.n.e. Wśród nich dominowali nosiciele haplogrupy R1a-Z93 (pozostali to R2 oraz J2). Społeczność z haplogrupą R1a-Z93, według prof. P. Underhilla, wyodrębniła się ok. 3800 r.p.n.e.

(…)

https://www.bellona.pl/aktualnosci

https://ksiegarnia.bellona.pl/?c=ksiazka&bid=9476

Czytaj dalej

177 Podsumowanie 5 lat działalności SKRiBH i SKRBH, czyli znów kolejna wiosna nadejszła

http://rodzimawiara.org/index.php/wydawnictwo/

…..

Tekst ten jest rozwinięciem tego wpisu: https://skribh.wordpress.com/2019/03/21/875-podsumowanie-5-lat-dzialalnosci-skribh-czyli-znow-kolejna-wiosna-nadejszla/

Przy okazji zakończenia kolejnej Zimy i szczęśliwego nadejścia kolejnej Wiosny, miałem napisać o czymś w sumie podobnym, ale jednak trochę innym. Jeszcze nie wiem, jak ułożę cały ten wpis, ale wiem, że tak, czy srak będę i tak musiał odwołać się do tych wiadomości.

Miałem zacząć od podsumowania, ponieważ ludzie ani czytać, ani myśleć za bardzo nie lubią. Zmieniłem jednak zdanie.

Najlepiej będzie, jak podsumowanie zrobi się na koniec jakoś samo. Pewno właśnie to, co pierwotnie miało być sednem tego wpisu, zostanie tego wpisu gorzkim i złowieszczym podsumowaniem, albo może jednak przerzucę to na jakąś druga część? Nie wiem tego jeszcze.

Tak, czy inaczej słodko nie będzie, bo nie widzę żadnych powodów do radości. Wszechobecna i postępująca cenzura i zamordyzm, ACTA2, duże i małe kłamstwa, to zaklejający wszystko lukier. Zalewa nas on jest wszędzie i tak, więc nie będę jeszcze dosładzał. Chcę mylić się we wszystkim, co napiszę poniżej. Tyle tytułem wstępu.

Bredzenia schizofreników w kółko pomieszane z poplątaniem

Tak akurat złożyło się, że nie tylko ja podsumowałem swoją działalność. Siłą rzeczy porównam więc także i to. Żeby zrobić to jak należy, muszę wcześniej określić różne pojęcia, tak żeby nie zakłamywać otaczającej nas rzeczywistości nawet jeszcze bardziej.

Nieoczekiwanie z pomocą przyszedł mi ten oto film:

tysiąc lat podłości movie

Wiesław Glaner
Published on Feb 21, 2019


Książka TYSIĄC LAT PODŁOŚCI jest propozycją przewartościowania zastanego porządku moralnego współczesnej kultury polskiej.

Stawiam na konfrontację ideową, coraz lepiej definiowanej kultury typowo słowiańskiej, z ciągle powszechnym przekonaniem o chrześcijańskich korzeniach kultury Europy


…ale zwłaszcza komentarze pod nim, patrz:

Alter Med
Czy katolicy są w stanie to zrozumieć? I ile czasu potrzeba, aby to nie zrozumieli, ale przynajmniej chcieli osiągnąć taki stan umysłu, by chcieli tego posłuchać.

CEZARY STAWSKI
Katolicy … TO SŁAWIANIE … w 99% procentachODWRÓCENI poprzez ostatnie 300 lat prania mózgów przez jezuicką edukację … Katolicy Polscy to nasi bracia krwi … szukajmy tego co łączy … a nie tego co dzieli … Zaborca tylko na to czeka abyśmy zaczeli się kłócić … SZUKAJMY WSPÓLNOTY … ponad podziałami … WSZYSCY JESTEŚMY SŁAWIANAMIPO – LĘHITAMI … SŁAWA … pracujmy … nad nowym pokoleniem ktore czeka na wiedzę … NA INFORMACJĘ … na naszą mądrość … ŁĄCZYMY SIĘ … BUDZIMY I POWSTAJEMY Z KOLAN … VEDAMIR

Wrócę do tego jeszcze.

Ten film został upowszechniony także i tu:

https://bialczynski.pl/2019/03/19/wieslaw-glaner-tysiac-lat-podlosci-film

I tam także pojawiły się znaczące stwierdzenia,.. na które przewidziałem, że prędzej, czy później nastąpią. Niestety czekałem na to aż pięć lat.

Powtórzę, bo to może komuś umkło, że PRZEWIDZIAŁEM nawet ponad pięć lat temu to, co zostało tam właśnie napisane. O tym, co stało się będzie wytłumaczone dokładniej dalej.

Najpierw moje wstępne uwagi co do tego filmu, który jest oparty na książce „TYSIĄC LAT PODŁOŚCI”, którą napisał i wydał Wiesław Glaner.

Większość tego, co jest powiedziane w tym filmie jest tym, pod czym mogę podpisać się obiema rękami. Pojawiają się tam pewne stwierdzenia, z którymi zgodzić się jednak nie mogę, bo… są one dużymi uproszczeniami, czyli niczym innym, jak tym wspomnianym w tym filmie tzw. „mechanizmem uproszczenia”. Tyle, że Autor o tym sam wspomniał, więc chwała mu za to!

Zacznę od tytułu. To nie jest TYLKO 1000 lat podłości. Tradycja pustynna i jej zbrodnie trwają już ponad 2500 lat i jedynie przepoczwarzają się, najczęściej już tylko walcząc same ze sobą.

Wyjaśnię to trochę dalej, a teraz przejdę do prostowania niektórych uproszczeń. Czytaj dalej

166 The Proto-Indo European Homeland, czyli indogermańskie kompleksy Fielko-Giermańców, Fielko-Ormian, Fielko-Anatolijczyków, Fielko-Irańczyków, Fielko-Sindusów, Fielko-Finów, Fielko-Turków, itp.


The Proto-Indo European Homeland


Aktualizacja 17.02.2019. Dzięki Tanator! Świetna robota! 🙂

https://skrbh.wordpress.com/2019/01/25/166-the-proto-indo-european-homeland-czyli-indogermanskie-kompleksy-fielko-giermancow-fielko-ormian-fielko-anatolijczykow-fielko-iranczykow-fielko-sindusow-fielko-finow-fielko-turkow-itp/

https://skrbh.wordpress.com/2018/12/22/155-moje-podsumowanie-ostatnich-5-lat-ario-slowianskiego-wariactwa-czyli-ukraina-a-raczej-upadlina-praojczyzna-ludzkosci/

https://skrbh.wordpress.com/2017/12/31/92-gustaf-kossinna-jeden-z-ojcow-chrzestnych-niemieckiego-nazizmu-przeciw-slowianskich-uprzedzen-a-takze-polskiej-archeologii-lingwistyki-itp/

https://skribh.wordpress.com/2017/01/21/401-skrbh-12-odpowiedz-tanatorom-kaganat-polnocy-co-o-poganskim-cesarzu-mowia-zrodla-czy-byl-on-wladca-wolinian/

http://rudaweb.pl/index.php/2017/01/08/meteorytowy-sztylet-faraona-od-awarow/


Mały przerywnik w moim językowym pastwieniu się nad ofitzjalnie obowiązującą nazistowską wykładnią rzeczywistości. Znalazłem trochę ciekawych danych, za pomocą których będę znęcał się nad że tak się wyrażę bardziej takim ogólnym przeciw-słowiańskim rozumowaniem. Leniwy jestem, winc wyręczą Mię w tym inni…

Oto najnowszy fytfór fielko-giermańskiej myfli ofitzjalnych mocarzy i łamaczy rozumu, jak Kristiansen, Haak, czy inni mendrcy z Max Planck Institute

Plan zabawy w tym wpisie jest taki, że:

  1. najpierw upowszechnię tę w fielkich bulach zrodzonom ofitzjalną allo-allo nazi propagandę,
  2. a potem jej ocenę dokonaną przez Davidski’ego i resztę towarzystwa piszących na http://eurogenes.blogspot.com/., a dokładnie tu: http://eurogenes.blogspot.com/2018/12/some-german-guy-once-said.html

Kiedy pisze te słowa, nie wiem jeszcze, co tam zostało napisane w komentarzach. Tuszę, że Davidski porównuje te prafdy objawione jakoś ofitzjalnym naukaftzom z samego serca Nazilandu, do ich „chlubnych” pierwowzorów, jak KoSSinna, czy ociupinkę nowszych, coś bardziej może nawet Goebbels i spółka, patrz:

Kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą.

Moje zdanie, co do wiarygodności np. samego Kristiansena, itp jest od tzw. 2013 roku jednoznaczne, patrz:

Round table discussion

Thomas Olander Published on Sep 5, 2013

Round table discussion concluding the seminar „Tracing the Indo-Europeans: Origin and migration”, organized by Roots of Europe – Language, Culture, and Migrations, University of Copenhagen, 12-14 December 2012 Participants (from left to right): – Peter Jackson, University of Stockholm – Morten Allentoft, University of Copenhagen – James P. Mallory, University of Belfast – Kristian Kristiansen, University of Gothenburg – David W. Anthony, Hartwick College – Guus Kroonen, University of Copenhagen

…..

Kristiansen to najfiększy chyba z żyjących obecnie uczniów ojca nazizmu KoSSinny i jego wcześniejszych fielko-prusko-giermańskich nauczycieli. O bystrości i celności jego tfierdzeń wypowiada się tu William Parkinson z SAR, winc ja nie muszem pisac już wincy nic, bo wszystko jest jasne.

A i przy tej okazji… Wyznawcy tzw. południowej drogi R1a też nie majom raczej powodu do świętowania…


ArmenianAlchemist Published on Dec 9, 2018
From the documentary „Les grands voyages de l‘humanité”/”Die Reise der Menschheit” (Cristina Trebbi and Christian Twente, Germany, 2018). It was broadcasted by ARTE a public Franco-German TV network that promotes programming in the areas of culture and the arts.

This clip highlights the new theory put forward by the Max Planck Institute that Armenia is the Proto-Indo European homeland.

From the video, Russell Gray :

According to us, the best hypothesis is the one which brings together genetic and linguistic data. They [the Proto-Indo-Europeans] would have lived east of the fertile crescent about 8000 years agoWe believe that the origin is here in the southern Caucasus, eastern Anatolia, Armenia, and perhaps in northern Iran about 8,000 years ago

„The most likely location of the population that first spoke an Indo-European language was south of the Caucasus Mountains, perhaps in presend-day Iran or Armenia, because Ancient DNA from people who lived there matches what we would expect for a source population both for the Yamnaya and for ancient Anatolians”.

– David Reich („Who We Are and How We Got Here: Ancient DNA and the New Science of the Human Past”, 2018, p.120)  Czytaj dalej